Scielo RSS <![CDATA[Revista científica en ciencias sociales]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2708-041220230002&lang=en vol. 5 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[Emergence of economic activities linked to virtual environments as a category to be considered for current educational proposals]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Analysis of tourist accommodation and its capacity for the development of meeting tourism in the city of Asunción-Paraguay, 2022]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se tiene como objetivo analizar los alojamientos turísticos y su capacidad para el desarrollo del turismo de reuniones en la ciudad de Asunción-Paraguay, 2022. Se llevó a cabo mediante un enfoque cuantitativo de corte transversal y descriptivo. Se analizó a 36 establecimientos en octubre de 2022 registrados en el sitio web de REGISTUR. Los criterios de inclusión fueron: contar con un sitio web, ser un establecimiento de alojamiento turístico ubicados en la ciudad de Asunción y registrado como activo o en funcionamiento en REGISTUR. La técnica de recolección de datos fue la observación y el instrumento utilizado estuvo constituido por una ficha de registro compuesta por 4 variables y 16 ítems. Los resultados muestran que 72% de los establecimientos ofrecen servicios para Turismo de Reuniones: banquetes, alimentos y bebidas e internet (100%), personal de apoyo para los eventos (88%) y servicios audiovisuales (85%). Las reuniones desarrolladas son principalmente de Negocios (92%) por lo que se concluye que la capacidad de alojamiento de la ciudad de Asunción es bastante amplia y permite cubrir la demanda de este segmento de mercado.<hr/>ABSTRACT The objective is to analyze tourist accommodation and its capacity for the development of meeting tourism in the city of Asunción-Paraguay, 2022. It was carried out using a quantitative, cross-sectional and descriptive approach. 36 establishments registered on the REGISTUR website were analyzed in October 2022. The inclusion criteria were: having a website, being a tourist accommodation establishment located in the city of Asunción and registered as active or operating in REGISTUR. The data collection technique was observation and the instrument used consisted of a registration form made up of 4 variables and 16 items. The results show that 72% of the establishments offer services for Meeting Tourism: banquets, food and beverages and internet (100%), support staff for events (88%) and audiovisual services (85%). The meetings held are mainly Business (92%), so it is concluded that the accommodation capacity of the city of Asunción is quite large and allows it to cover the demand of this market segment. <![CDATA[Effect of the hardening of penalties in punishable acts of family violence since the modification of Law 5378/15 Paraguay, 2015-2020]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de la investigación es conocer el efecto del endurecimiento de las penas en los hechos punibles de violencia familiar desde la modificación de la Ley 5378/15 Paraguay, 2015-2020. Se basó en un enfoque cuantitativo de corte transversal y descriptivo. Se revisó informes sobre la violencia familiar en el Paraguay, datos proporcionados por el portal unificado de acceso a la información pública de cuatro instituciones (Corte Suprema de Justicia, Ministerio Público, Policía Nacional y Ministerio de la Mujer en el año 2022. Los criterios de inclusión fueron: datos ligados directamente a la violencia familiar entre los años 2015 al 2020. Los resultados más relevantes fueron: existencia de una mayor concentración de casos en el año 2020 (52.510) con una variación de +27,2%, más que el año anterior y el Ministerio Público encabeza en la lista de intervenciones con un total de 53% (113.568) casos. Se concluye que los casos de violencia familiar han aumentado de forma progresiva en el rango de los años estudiados. Indiscutiblemente, se debe observar soluciones de fondo a la problemática llamada conductas penalmente relevantes.<hr/>ABSTRACT The objective of the investigation is to know the effect of the hardening of penalties in punishable acts of family violence since the modification of Law 5378/15 Paraguay, 2015-2020. It was based on a quantitative, cross-sectional and descriptive approach. Reports on family violence in Paraguay were reviewed, data provided by the unified portal of access to public information of four institutions (Supreme Court of Justice, Public Ministry, National Police and Ministry of Women in the year 2022. The criteria of inclusion were: data directly linked to family violence between the years 2015 and 2020. The most relevant results were: existence of a higher concentration of cases in the year 2020 (52,510) with a variation of +27.2%, more than the previous year and the Public Ministry leads the list of interventions with a total of 53% (113,568) cases. It is concluded that cases of family violence have increased progressively in the range of years studied. Unquestionably, solutions must be observed background to the problem called criminally relevant behaviors. <![CDATA[Asymmetries in nursing regulations in the Mercosur]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo es determinar las normativas donde establece la libre circulación de personas, bienes y servicios del ejercicio de la enfermería que permitan dar cumplimiento al Tratado de Asunción - MERCOSUR. Se basó en un enfoque cualitativo, corte transversal y descriptivo. Se analizó reglamentaciones vigentes para el ejercicio profesional de la enfermería en los países que conforman el MERCOSUR (Argentina, Brasil, Paraguay y Uruguay) hasta el año 2021, mediante una matriz compuesta por 4 aspectos (país, tipo de normativa, año de promulgación y características). Los resultados más relevantes fueron: todos los países del MERCOSUR cuentan con Leyes que regulan el ejercicio profesional de la enfermería. Brasil fue el primero que promulgó la Ley 2604/55 sobre la reglamentación del ejercicio de la enfermería en 1955 seguido de Argentina con la Ley 24.004 en el 1991. Se concluye que las regulaciones para el ejercicio de la enfermería pueden aportar que aún existen restricciones con respecto a la libre circulación de personas, bienes y servicios entre los estados parte para enfermería. Se evidencia la ausencia de armonización entre sus legislaciones, lo cual imposibilita el fortalecimiento del proceso de integración especialmente para estos profesionales.<hr/>ABSTRACT The objective is to determine the regulations where the free circulation of people, goods and services of the nursing practice is established that allow compliance with the Treaty of Asunción - MERCOSUR. It was based on a qualitative, cross-sectional and descriptive approach. Current regulations for the professional practice of nursing in the countries that make up MERCOSUR (Argentina, Brazil, Paraguay and Uruguay) were analyzed until the year 2021, through a matrix composed of 4 aspects (country, type of regulation, year of promulgation and characteristics). The most relevant results were: all the MERCOSUR countries have Laws that regulate the professional practice of nursing. Brazil was the first to promulgate Law 2604/55 on the regulation of the practice of nursing in 1955 followed by Argentina with Law 24,004 in 1991. It is concluded that the regulations for the practice of Nursing can contribute that there are still restrictions with regarding the free movement of people, goods and services between the States Parties for nursing. The absence of harmonization between their laws is evident, which makes it impossible to strengthen the integration process, especially for these professionals. <![CDATA[Perception of educational competencies in teachers of initial and basic school education]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200029&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El propósito de la investigación fue analizar la percepción de las competencias educativas en docentes de la educación inicial y escolar básica. El enfoque fue cuantitativo, de corte transversal y descriptivo. Se encuestó a 103 docentes mediante un cuestionario semiestructurado de 12 preguntas por conveniencia en el mes de abril de 2023. Entre los criterios de inclusión se citan: ser docente activo de gestión pública y/o subvencionada, prestar servicios en el departamento Central, pertenecer al Nivel Inicial o la Educación Escolar Básica, participar de forma voluntaria y anónima. Se pudo constatar que 23,3% afirman que ser creativo e innovador son unas de las habilidades más importantes para el trabajo del docente, seguido por 21,3% ser capaz de tomar la iniciativa, tener autonomía y responsabilidad, 29,1% hace referencia en poder trabajar con niños y 31% afirma la falta de apoyo familiar como unos de los principales retos. Se concluye que es urgente establecer claramente qué involucra el desempeño docente y sus implicancias a corto, mediano y largo plazo, para el logro efectivo de las competencias del estudiantado.<hr/>ABSTRACT The purpose of the research is to analyze the perception of educational competencies in teachers of initial and basic school education. The approach was quantitative, cross-sectional and descriptive. 103 teachers were surveyed through a semi-structured questionnaire of 12 questions for convenience in the month of April 2023. Among the inclusion criteria are: being an active teacher of public and/or subsidized management, providing services in the Central department, belonging to the Initial Level or Basic School Education, participate voluntarily and anonymously. It was found that 23.3% affirm that being creative and innovative are one of the most important skills for the teacher's work, followed by 21.3% being able to take the initiative, having autonomy and responsibility, 29.1%. refers to being able to work with children and 31% affirm the lack of family support as one of the main challenges. It is concluded that it is urgent to clearly establish what teaching performance involves and its implications in the short, medium and long term, for the effective achievement of student competencies. <![CDATA[Cultural patterns and violence against adolescents in the department of Alto Paraná, Paraguay during 2020-2021]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200036&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio busca conocer los patrones culturales de violencia contra adolescentes en el departamento de Alto Paraná, Paraguay, durante los años 2020-2021. La investigación cualitativa, transversal y de alcance exploratoria-descriptiva. Se realizaron 32 entrevistas (21 individuales y 11 grupales) a informantes claves, conformada por líderes y lideresas adultos, referentes institucionales y adolescentes (varones y mujeres) de forma intencional en el 2021. Se indagó los patrones culturales aplicando las dimensiones de pautas de crianza y violencia contra las mujeres. Las respuestas en general difieren según actores y según la posición que ocupan en la comunidad. Los principales hallazgos se resumen en la presencia de relaciones adultocéntricas en los espacios de convivencia comunitaria; la aceptación del castigo físico como forma de disciplinamiento familiar y de resolución de conflictos naturalizadas en el proceso de crianza; mientras que entre adolescentes y adultas mujeres la violencia física no es aceptada.<hr/>ABSTRACT The study sought to understand the cultural patterns of violence against adolescents in the Alto Paraná department of Paraguay, during the years 2020 - 2021. The research was qualitative, cross-sectional, and exploratory-descriptive. A total of 32 interviews (21 individual and 11 group) were conducted with key informants, consisting of adult leaders, institutional representatives, and adolescents (boys and girls) intentionally in 2021. The cultural patterns were investigated by applying the dimensions of parenting patterns and violence against women. The responses generally differ according to actors and according to the position they occupy in the community. The main findings are summarized in the presence of adult-centered relationships in community living spaces; the acceptance of physical punishment as a form of family discipline and naturalized conflict resolution in the parenting process; while physical violence is not accepted among adolescents and adult women. <![CDATA[Mathematics in Biochemistry: a vision from the study programs in paraguayan universities]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200048&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo se inscribe en el marco de la enseñanza de las matemáticas en el nivel superior, específicamente en las carreras de bioquímica y tiene por objetivo analizar la presencia de las matemáticas en las mallas curriculares de las carreras de Bioquímica del Paraguay. Este artículo deriva del análisis documentológico, con muestra teórica de los textos recomendados en la bibliografía básica en las asignaturas que figuran en las mallas curriculares de las carreras de Bioquímica acreditadas en el Modelo Nacional por la agencia acreditadora de la calidad de las carreras de grado del país y que se encontraban socializadas en la página web oficial de dicha agencia. Las áreas de formación en la carrera de Bioquímica están relacionadas directa o indirectamente con alguna área de las matemáticas, siendo comunes a todos los ciclos de formación la aritmética y el álgebra, aunque las operaciones matemáticas realizadas varíen de una disciplina a otra. En el ciclo de formación básico es donde más variedad de operaciones matemáticas se realizan coherentes al tipo de asignaturas desarrolladas. Los hallazgos dan estatus de ciencia interdisciplinar y transdisciplinar a la bioquímica en cuanto a su relación con las matemáticas.<hr/>ABSTRACT This article is part of the framework of the teaching of mathematics at the higher educational level, specifically in biochemistry careers, and aims to analyze the presence of mathematics in the curriculum of Biochemistry careers in Paraguay. This article derives from the documental analysis, by means of a theoretical sample of the texts recommended as basic bibliography in the subjects that appear in the curricular meshes of the Biochemistry careers accredited in the National Model by the accrediting agency of the quality of the undergraduate careers of the country. and that they were socialized on the official website of said agency. It is noted that all areas of training in the Biochemistry career are directly or indirectly related to some area of mathematics, with arithmetic and algebra being common to all training cycles, although the mathematical operations performed vary from one discipline to another. In the basic or initial training cycle is where a greater variety of mathematical operations are carried out, which is consistent with the type of subjects developed, such as physical chemistry and the various analytical chemistry, applying above all the concepts and problem solving, central themes of analytical geometry and calculus. The findings give the status of interdisciplinary and transdisciplinary science to biochemistry in terms of its relationship with mathematics. <![CDATA[Critical discourse analysis of stakeholders of the national science and technology system of Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200056&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio se propuso analizar los discursos usados por los principales actores implicados en el sistema nacional de ciencia y tecnología de Paraguay. El hecho de indagar sobre el sistema nacional de innovación a partir de la consulta directa a los skateholders permitió profundizar por sobre la información que aportan los policy makers. Y es aquí donde radica el carácter innovador de este material, en el contexto de investigaciones que abordan la política de innovación y que se centran en el análisis de documentos o declaraciones de los policy makers, mientras que aquí se ha trabajado con una multivocalidad que puso en relieve discursos opuestos, otros que se complementan y aquellos dominantes. Así pues, desde una perspectiva basada en el constructivismo social -de acuerdo con la cual el lenguaje construye la realidad social-, se analizó la forma en que el discurso de determinados grupos incide sobre cómo se constituye el sistema nacional de ciencia y tecnología paraguayo.<hr/>ABSTRACT This study aimed to analyze the discourses used by the main actors involved in Paraguay's national science and technology system. The fact of inquiring about the national innovation system from the direct consultation of skateholders allowed to deepen the information provided by the policy makers. And this is where the innovative character of this material lies, in the context of research that addresses innovation policy and that focuses on the analysis of documents or statements of policy makers, while here we have worked with a multivocality that highlighted opposing discourses, others that complement each other and those dominant. Thus, from a perspective based on social constructivism -according to which language constructs social reality- the way in which the discourse of certain groups affects how the Paraguayan national system of science and technology is constituted was analyzed. <![CDATA[Psychometric properties of the adaptation of the IPIP-NEO in paraguayan college students]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200072&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El Inventario de Personalidad IPIP- NEO es un instrumento con reactivos de dominio público. La variable de interés es la personalidad tal como es definida por la Teoría de los Cinco Grandes Factores. El objetivo del estudio es analizar las propiedades psicométricas del instrumento en su versión en español con 120 ítems distribuidos en cinco escalas con seis subescalas cada una. El estudio es de tipo instrumental que incluyó a estudiantes universitarios paraguayos. La recolección de datos se llevó a cabo entre abril y diciembre del 2018, en las facultades de Ciencias Médicas, Filosofía, Ciencias Sociales, Enfermería y Obstetricia de la Universidad Nacional de Asunción y las carreras de medicina y odontología de la Universidad del Pacifico. Se incluyeron en el estudio 345 estudiantes entre 17 y 36 años de edad (media de 21,2±2,8 años), mayoría mujeres (71,3%) y de la carrera de medicina (46,4%). El coeficiente de alfa de Cronbach fue para las escalas neuroticismo, extraversión, apertura a la experiencia, amabilidad y responsabilidad de 0,831; 0,785; 0,672; 0,795; 0,826, respectivamente. Tanto la consistencia interna como la estructura factorial fueron aceptables.<hr/>ABSTRACT The IPIP-NEO Personality Inventory is an instrument with public domain items that assesses personality as defined by the Big Five Factors Theory. The objective of the study is to analyze the psychometric properties of the instrument in its Spanish version with 120 items distributed in five scales with six subscales each. The study is of an instrumental type that included Paraguayan college students. Data collection was carried out between April and December 2018, in the faculties of Medical Sciences, Philosophy, Social Sciences, Nursing and Obstetrics of the National University of Asunción and the medicine and dentistry careers of the Universidad del Pacífico. The study included 345 students between 17 and 36 years of age (mean of 21.2±2.8 years), mostly women (71.3%) and from the medical career (46.4%). Cronbach's alpha coefficient was for the neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness scales; 0.831; 0.785; 0.672; 0.795; 0.826, respectively. Both the internal consistency and the factorial structure were acceptable. <![CDATA[Business gamification as a dynamic tool for motivation and achievement of objectives]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122023000200087&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Gamificación representa una significativa oportunidad con mucho potencial en cuanto a la evolución y mejoramiento de procesos y actividades cotidianas dentro del ambiente laboral, fomentando aspectos como la motivación y el desarrollo del talento humano. Es fundamental que todas las actividades o gestiones empresariales transformadas en juego, siempre permanezcan dentro de un contexto temático, ofrecer indicadores medibles, claros y concisos; e incluso acompañados de recordatorios periódicos que muestren el avance constante. Sumado a todo lo anterior, también toma como ventaja el aspecto social, puesto que se produce interacción entre colaboradores dentro de un ambiente ético y de sana competencia que complementa la implementación de dicha técnica. Al transformar una actividad o tarea cotidiana en un juego o competencia, éste genera una sensación de ganar en las personas lo que, a su vez, forma parte del proceso de motivación extrínseca, la cual no siempre resulta estar presente en muchos ambientes laborales. A mayor integración de elementos de juego a la cotidianeidad o incluso a las actividades de alta exigencia, menor es la monotonía y, por ente, aumenta la productividad, generando de esta manera grandes beneficios empresariales.<hr/>ABSTRACT Gamification represents a significant opportunity with great potential in terms of the evolution and improvement of processes and daily activities within the work environment, promoting aspects such as motivation and the development of human talent. It is essential that all business activities or efforts transformed into a game always remain within a thematic context, offer measurable, clear and concise indicators; and even accompanied by periodic reminders that show the constant progress. Added to all of the above, it also takes advantage of the social aspect, since interaction between collaborators occurs within an ethical environment and healthy competition that complements the implementation of said technique. By transforming a daily activity or task into a game or competition, it generates a feeling of winning in people which, in turn, forms part of the extrinsic motivation process, which is not always present in many work environments. The greater the integration of game elements into daily life or even highly demanding activities, the less monotony is and, therefore, productivity increases, thus generating great business benefits.