Scielo RSS <![CDATA[Academo (Asunción)]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2414-893820230002&lang=en vol. 10 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[From electoral representation to direct participation in Mexico?]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200141&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el artículo se reflexiona sobre la crisis de la democracia representativa en México, examinando el proceso de democratización iniciado la segunda mitad del siglo XX, identificando los contextos sociales (bonanza y crisis económica, permanencia de un partido hegemónico, autoritarismos subnacionales, movimientos sociales y guerrillas) en los cuales se discutieron y aprobaron las reformas políticas y electorales -se considera que la mexicana es una “transición votada”, precisamente, por la importancia que se le ha dado al cambio institucional gradual y la imposibilidad de identificar una fecha o momento de quiebre o ruptura con el régimen-, y registrando, además, la incorporación en la Constitución mexicana de mecanismos de democracia directa como una alternativa para evitar la agudización de las protestas por mayores libertades y derechos políticos, institucionalizar el conflicto, subsanar la baja legitimidad de las autoridades y aminorar los efectos del déficit democrático en el país.<hr/>ABSTRACT The article reflects on the crisis of representative democracy in Mexico, examining the democratization process that began in the second half of the 20th century, identifying the social contexts (economic boom and crisis, permanence of a hegemonic party, subnational authoritarianism, social movements and guerrillas) in which the political and electoral reforms were discussed and approved - the Mexican one is considered to be a “voted transition”, precisely because of the importance given to gradual institutional change and the impossibility of identifying a date or moment of breaking or rupture with the regime-, and also registering the incorporation in the Mexican Constitution of mechanisms of direct democracy as an alternative to avoid the sharpening of the protests for greater freedoms and political rights, institutionalize the conflict, correct the low legitimacy of the authorities and reduce the effects of the democratic deficit in the country. <![CDATA[Citizen participation in the participatory budget of Mexico City]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200155&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de esta investigación es responder a la pregunta: ¿Qué elementos del diseño o rediseño institucional del presupuesto participativo han sido necesarios y suficientes en los incrementos de más del 5% de la participación ciudadana? La variable dependiente es el incremento de la participación ciudadana y las independientes son la concurrencia con la elección de las figuras de representación vecinal; el componente deliberativo; el incremento en el presupuesto destinado y la forma en la que se distribuye; la creación de los comités de ejecución y vigilancia; y, las buenas prácticas. Se utiliza el Análisis Comparativo Cualitativo (QCA) para conocer las condiciones necesarias y suficientes que explican dicho incremento participativo.<hr/>ABSTRACT The objective of this research is to seek to answer the question: What elements of the institutional design or redesign of the participatory budget have been necessary and sufficient in the increases of more than 5% of citizen participation? The dependent variable is the increase in citizen participation and the independent ones are the concurrence with the election of the figures of neighborhood representation; the deliberative component; the increase in the allocated budget and the way in which it is distributed; the creation of the execution and vigilance committees; and, good practices. Qualitative Comparative Analysis (QCA) is used to determine the necessary and sufficient conditions that explain this participatory increase. <![CDATA[The popular consultation in the Mexican Republic: a citizen instrument or one of the political class?]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200171&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las consultas a la ciudadanía han sido establecidas como elementos coadyuvantes a la participación en las elecciones constitucionales para los distintos cargos públicos. Sin embargo, las dificultades para practicarlas configuran un cuestionamiento para su viabilidad. Por lo anterior, en este trabajo revisamos las disposiciones normativas en materia de consulta popular en los estados de la república para dilucidar las implicaciones que tiene en la práctica este tipo de procesos participativos. Como hallazgos, observamos que la configuración de dichos instrumentos favorece su empleo por parte de los representantes populares y complejiza su acceso a la ciudadanía en general.<hr/>ABSTRACT Citizen consultations have been established as contributing elements to participation in the constitutional elections for the different public offices. However, the difficulties to practice them raise a question about their viability. Due to the above, in this paper we review the normative provisions on popular consultation in the states of the republic to elucidate the implications that this type of participatory process has in practice. As findings, we observe that the configuration of these instruments favors their use by popular representatives and complicates their access to citizenship in general. <![CDATA[The revocation of mandate process as a source of electoral innovation]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200181&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La democracia mexicana está transitando de un modelo eminentemente representativo a uno mucho más participativo. La desconfianza en las instituciones tradicionales de representación (partidos políticos, gobiernos, instituciones gubernamentales), sumada con la agenda política del presidente López Obrador, ha provocado que aumente el interés de la ciudadanía en participar en comicios que amplifican su voz en las decisiones públicas. Uno de ellos es la revocación de mandato celebrada el 10 de abril de 2022. Sin embargo, detrás de ella, ha habido un despliegue institucional por parte del Instituto Nacional Electoral (INE), el cual se ha enfrentado a recortes presupuestales significativos, así como a la afrenta directa de personas integrantes del gobierno en turno, con el objetivo de confrontar a la autoridad administrativa electoral. Con ambos frentes abiertos, el INE ha tendido a desplegar un dispositivo tecnológico innovador para eficientar recursos y garantizar la celebración de la jornada participativa. El objetivo del presente trabajo es analizar y explicar los procesos de innovación electoral que se llevaron a cabo durante la organización y celebración de la primera experiencia de una revocación de mandato en México.<hr/>ABSTRACT Mexican democracy is transitioning from a representative model to a participatory one. Distrust in traditional representative institutions (political parties, governments, government institutions), combined with President López Obrador's political agenda, has caused an increase in citizen interest in participating in elections that amplify their voice in public decisions. One of them is the recall of mandate held on April 10, 2022. However, behind it, there has been an institutional deployment by the National Electoral Institute (INE), which has faced significant budget cuts, as well as the direct affront of government officials in office, with the aim of confronting the electoral administrative authority. With both fronts open, the INE has tended to deploy an innovative technological device to optimize resources and ensure the celebration of the participatory day. The objective of this work is to analyze and explain the electoral innovation processes carried out during the organization and celebration of the first experience of a recall of mandate in Mexico. <![CDATA[The participatory budget in Mexico City: analysis of the proper functioning with the Participation Law Citizen’s new rules in Mexico City 2019]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200195&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presupuesto participativo en la Ciudad de México constituye un instrumento ciudadano poderoso que contribuye al mejoramiento del espacio público a través del ejercicio del gasto público en proyectos propuestos y opinados por la ciudadanía, en los últimos años se ha transformado, se le han incluido nuevas etapas y requisitos, todos ellos bajo el argumento de perfeccionarlo y que sirva de manera real a los intereses de las personas que viven en las colonias y pueblos originarios de la Ciudad de México. En el año 2019 se realizó un nuevo rediseño que tenía como objetivo tener mayor impacto, mayor participación y mejor involucramiento de todas las personas beneficiadas de este mecanismo, en este artículo se abordan las nuevas reglas y se ejemplifica su funcionamiento en la práctica de las 68 Unidades Territoriales pertenecientes al Distrito Electoral 30 en la Demarcación Coyoacán.<hr/>ABSTRACT The participatory budget in Mexico City constitutes an citizen’s powerful resource that contributes to improve the public areas trough the exercise of the public spending in proposal projects and opine by the citizens, in the last years it has been transformed, it has been new stages and requirement, all of them under the argue of make it perfect and to works in a real way for interest of people who lives in the colonies and native towns in Mexico City. In 2019 it has been made a redesign that has as an objective have more impact, more participation, and better involvement in interested people of this program, in this article are addressed the new rules and they are examples in the function in the 68 Territorial Unities’ practices belonging at the 30 Electoral District in Coyoacán Demarcation. <![CDATA[The Portfolio salience in Paraguay: a qualitative evaluation of Mario Abdo Benítez´s cabinet]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN ¿Cuáles son los ministerios más importantes para el gobierno paraguayo de Mario Abdo Benítez? Este artículo hace una evaluación del gabinete a partir de la propuesta teórica de Camerlo y Martínez Gallardo (2017) al analizar cuatro dimensiones clave con base en una metodología cualitativa que combina el estudio de la normativa vigente, los presupuestos generales del Estado, una revisión hemerográfica y el juicio de expertos. Los principales hallazgos revelan que actualmente en Paraguay existen cuatro tipos de ministerios, según la importancia que se les da: a) los que son altamente prioritarios; b) los que son considerados importantes, pero con capacidades más heterogéneas; c) los que en términos generales poseen capacidades medianas; y d) los que no tienen ningún tipo de importancia para la actual administración. Asimismo, es posible asegurar que se trata de un gabinete partidario con orientaciones conservadoras en cuanto a sus políticas públicas. El trabajo busca identificar: 1) cuáles son los ministerios más importantes para el presidente Mario Adbo Benítez; 2) los atributos que determinan que un ministerio sea considerado importante en la administración presidencial en Paraguay (2018-2013).<hr/>ABSTRACT What are the most important ministries for the Paraguayan government of Mario Abdo Benítez? This article makes an evaluation of the cabinet based on the theoretical proposal of Camerlo and Martínez Gallardo (2017) by analyzing four key dimensions based on a qualitative methodology that combines the study of current regulations, the general state budgets, a hemerographic review and the judgment of experts. The main findings reveal that there are currently four types of ministries in Paraguay, according to the importance given to them: a) those with high priority; b) those that are considered important, but with more heterogeneous capacities; c) those who, in general terms, possess medium capacities; and d) those that are not of any importance for the current administration. Likewise, it is possible to ensure that it is a party cabinet with conservative orientations regarding its public policies. This paper seeks to identify: 1) which are the most important ministries for President Mario Abdo Benitez? 2) what are the attributes that determine that a ministry is considered important in the presidential administration in Paraguay (2018-2023)? <![CDATA[Situation of FONAMYPE and its potential as an instrument for Paraguay's development]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200221&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El sector de las micro, pequeñas y medianas empresas (MIPYMES) representa el 98% de la estructura empresarial en Paraguay, esto demuestra el alcance e impacto que representa para el desarrollo social y económico del país. En esta línea, en el año 2012 se ha promulgado la Ley N° 4457 “Para las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas (MIPYMES)” dicha disposición establece el presupuesto básico y anual que debe ser destinado al sector, pasando a constituirse el fondo denominado FONAMYPE. El objetivo de este trabajo es poder cuantificar los recursos asignados de acuerdo con la legislación vigente desde su promulgación, en ese sentido, la metodología aplicada consiste en analizar la asignación y ejecución del Presupuesto General de la Nación hasta el año 2022, para el estamento rector de las MIPYMES que es el Ministerio de Industria y Comercio y dentro de este de forma específica, el Viceministerio de MIPYMES, donde se evidencia que los recursos son escasos y al comparar lo establecido en la disposición legal con respecto a lo efectivamente asignado y ejecutado, se evidencia que el cumplimiento representa en promedio el 7,33% durante este periodo de tiempo con respecto al total establecido en la normativa legal vigente. Por la importancia que representa el sector para la economía a nivel nacional, es fundamental el fortalecimiento de las políticas públicas y la inversión efectiva en las MIPYMES.<hr/>ABSTRACT The micro, small and medium-sized enterprises (MSMEs) sector represents 98% of the business structure in Paraguay, which demonstrates the scope and impact it represents for the social and economic development of the country. In this line, in 2012 Law No. 4457 "For Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs)" was enacted, said provision establishes the basic and annual budget that should be allocated to the sector, going on to constitute the fund called FONAMYPE. The objective of this work is to be able to quantify the resources allocated according to the legislation in force since its enactment, in that sense, the methodology applied is to analyze the allocation and execution of the General Budget of the Nation until 2022, for the governing body of the MSMEs which is the Ministry of Industry and Commerce and within this specifically, When comparing what is established in the legal provision with respect to what is effectively allocated and executed, it is evident that compliance represents an average of 7.33% during this period of time with respect to the total established in the current legal regulations. Given the importance of the sector for the national economy, it is essential to strengthen public policies and effective investment in MSMEs. <![CDATA[School Readiness: Analysis through Conceptual Cartography]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200235&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio analiza el concepto de preparación para la escuela de acuerdo con los ejes de la metodología de la cartografía conceptual. Para este análisis se tomaron en cuenta documentos seminales y artículos sobre nuevas investigaciones en torno a las habilidades de preparación para la escuela, con especial énfasis en aquellos que abordan las diferentes perspectivas de los agentes educativos, incluyendo padres y educadores en comunidades vulnerables. El trabajo presenta un análisis histórico y nocional del concepto y propone una nueva visión de la preparación para la escuela desde la socioformación, que pretende ser un aporte para tener un panorama más claro de qué significa para un niño o niña estar preparado para su ingreso a la escuela. El estudio destaca la vinculación de la preparación para la escuela con el desarrollo social sostenible y presenta ejemplos de programas de preparación para la escuela basados en la investigación y la evidencia.<hr/>ABSTRACT This study analyzes the concept of school readiness according to the axes of the conceptual cartography methodology. For this analysis, seminal documents and articles on new research on school readiness skills were taken into account, with special emphasis on those that address the different perspectives of educational agents, including parents and educators in vulnerable communities. The work presents a historical and notional analysis of the concept and proposes a new vision of school readiness from socioformation, which aims to be a contribution to have a clearer picture of what it means for children to be ready for school. The study highlights the link between school readiness and sustainable social development and presents examples of research- and evidence-based school readiness programs. <![CDATA[Impact of e-commerce on sales management in Gamarra Commercial Emporium (Lima-Peru), 2021]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200245&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el mundo (y sobre todo en el Perú), actualmente el comercio electrónico se encuentra en constante crecimiento y adopción por parte de los empresarios, debido al cambio abrupto que las empresas han tenido que enfrentar a raíz de la pandemia mundial ocasionada por la Covid-19 para poder gestionar adecuadamente sus ventas. El propósito principal de esta investigación fue determinar el impacto del comercio electrónico en la gestión de ventas en el Emporio Comercial de Gamarra (Lima-Perú) durante el 2021. Cada una de las variables del estudio fue subdividida en tres dimensiones para una mejor comprensión; por ejemplo, la variable comercio electrónico se subdividió en canal de ventas, publicidad digital y sistemas de información; mientras que, por otra parte, la variable gestión de ventas fue desglosada en atención al cliente, satisfacción del cliente y distribución. Metodológicamente, la investigación se desarrolló bajo el enfoque cuantitativo, alcance explicativo y utilizó el diseño no experimental transeccional correlacional-causal; los participantes fueron 100 microempresarios de la zona comercial objeto de estudio, específicamente vinculados a empresas formales que hacen uso del comercio electrónico, a los cuales se les administró un cuestionario de 18 ítems con alternativas de valoración bajo la forma de la escala de Likert. Luego del procesamiento y análisis de la información, se constató la existencia de un impacto significativo entre el comercio electrónico y la gestión de ventas (p &lt; .05), debido a que luego de usar la regresión lineal se obtuvo un coeficiente de prueba de 0.752.<hr/>ABSTRACT In the world (and especially in Peru), e-commerce is currently in constant growth and adoption by entrepreneurs, due to the abrupt change that companies have had to face as a result of the global pandemic caused by Covid-19 in order to properly manage their sales. The main purpose of this research was to determine the impact of e-commerce on sales management in Gamarra Commercial Emporium (Lima-Peru) during 2021. Each of the study variables was subdivided into three dimensions for better understanding; for example, the e-commerce variable was subdivided into sales channel, digital advertising and information systems; while, on the other hand, the sales management variable was broken down into customer service, customer satisfaction and distribution. Methodologically, the research was developed under the quantitative approach, explanatory scope and used the non-experimental correlational-causal cross-sectional design; the participants were 100 micro-entrepreneurs from the commercial area under study, specifically linked to formal companies that make use of e-commerce, who were administered a questionnaire of 18 items with valuation alternatives in the form of the Likert scale. After the processing and analysis of the information, the existence of a significant impact between e-commerce and sales management was found (p &lt; .05), because after using linear regression a test coefficient of 0.752 was obtained. <![CDATA[Study of programs aimed at promoting business innovation in Paraguay and Uruguay. An analysis from the perspective of Schumpeter's theory]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382023000200256&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fortalecer las capacidades de investigación, desarrollo e innovación constituyen elementos claves para impulsar el desarrollo y crecimiento de un país. El objetivo del artículo consiste en realizar un análisis de casos comparando programas orientados a la innovación empresarial ejecutados por el Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación (CONACYT) y la Agencia Nacional de Investigación e Innovación (ANII). La metodología aplicada fue de índole bibliográfica documental, para lo cual, se realizó una revisión de la literatura que brindó sustento teórico para seguidamente adentrarse a la interpretación y análisis de los informes evaluativos de los programas ejecutados en ambos países. Los resultados indican que los programas llevados adelante por la ANII se encuentran mayormente dirigidos a la ampliación de conocimientos y habilidades internas a las empresas y en la incorporación de nuevas tecnologías en los procesos productivos. Mientras que, en CONACYT, los esfuerzos estuvieron dirigidos a hacer frente a la falta de materiales tecnológicos y de personal capacitado, logrando así importantes cambios. Se concluye que los instrumentos de innovación presentaron en ambos casos saldo positivo, aunque también revela la importancia del financiamiento público para generar cambios en el comportamiento de las empresas promoviendo de esta manera la destrucción creativa.<hr/>ABSTRACT Strengthening research, development, and innovation capabilities are key elements for boosting a country's development and growth. This article aims to carry out a case analysis comparing programs aimed at business innovation implemented by the National Council for Science, Technology, and Innovation (CONACYT) and the National Agency for Research and Innovation (ANII). The methodology applied was of a documentary bibliographic nature, for which a literature review was carried out to provide theoretical support, followed by the interpretation and analysis of the evaluation reports of the programs implemented in both countries. The results indicate that the programs carried out by ANII are mainly aimed at expanding companies' internal knowledge and skills and incorporating new technologies in production processes. Meanwhile, in CONACYT, efforts were aimed at addressing the need for more technological materials and trained personnel, thus achieving important changes. It is concluded that the innovation instruments presented a positive balance in both cases. However, it also reveals the importance of public financing to generate changes in the behavior of companies, thus promoting creative destruction.