Scielo RSS <![CDATA[Academo (Asunción)]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2414-893820200001&lang=en vol. 7 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[Comparative analysis of mission statements of banks that operates in Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo tiene como propósito principal evaluar los componentes presentes en las declaraciones de misión de los bancos paraguayos. Con este propósito, fueron visitadas las 17 páginas web de bancos nacionales. Para analizar la efectividad de las declaraciones de misión, se eligió el modelo de Pearce &amp; David (1987), aplicándose el análisis de contenido para evaluar la efectividad de las declaraciones de misión identificadas. Según estos autores, para ser efectiva, una declaración de misión debe incorporar nueve elementos básicos, los que servirán de guía para el planeamiento estratégico. De acuerdo con los resultados obtenidos, los principales componentes presentes en las declaraciones de misión de los bancos paraguayos son los siguientes: clientes, servicios, filosofía y autoconcepto. En relación a la efectividad, la mayoría de los bancos analizados (11) presentan el 53% de los nueve componentes propuestos por Pearce &amp; David (1987). Se concluye que las declaraciones de misión de los bancos estudiados aún no se adecuan totalmente al modelo de Pearce &amp; David (1987), de tal manera a que cumplan con un papel efectivo dentro de sus procesos de estrategia empresarial. Clasificación JEL: G21; L21; M14.<hr/>ABSTRACT This article has as its main purpose to evaluate the components present in the mission statements of the Paraguayan banks. For this purpose, the 17 websites of national banks were visited. To analyze the effectiveness of the mission statements, the model of Pearce &amp; David (1987) was chosen, applying the content analysis to evaluate the effectiveness of the mission statements identified. According to these authors, to be effective, a mission statement must incorporate nine basic elements, which will serve as a guide for strategic planning. According to the results obtained, the main components present in the mission statements of the Paraguayan banks are the following: clients, services, philosophy and self-concept. In relation to effectiveness, most of the banks analyzed (11) presented 53% of the nine components proposed by Pearce &amp; David (1987). It is concluded that the mission statements of the studied banks are still not fully adapted to the model of Pearce &amp; David (1987), in such a way that they fulfill an effective role within their business strategy processes. JEL Clasification: G21; L21; M14 <![CDATA[The daily reality: form of social representation]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de la investigación es describir los elementos de la identidad que forman parte de las representaciones sociales para establecer marcos referenciales que orientan las actitudes y comportamientos de los pobladores de la provincia de El Oro, Ecuador, y su proyección en los diferentes espacios de la cotidianidad: política, religiosa, social, cultural. Se analiza la problemática a la luz de los trabajos de Moscovici, Jodelet y Silva, así como de otros autores contemporáneos, cuyos estudios aportan luces para establecer los componentes de la representación social. En lo metodológico la investigación se orienta por un enfoque racional deductivo; para la investigación empírica se aplican encuestas que recogen las opiniones sobre los atributos sociales que distinguen a los pobladores. A partir de los datos recogidos, se describen las representaciones sociales de la parte alta y la parte baja de la provincia. Como resultado de la investigación, se obtuvo un diagnóstico, que puede servir en su momento para construir un perfil socio cultural, y desde esa realidad elaborar líneas de intervención en el área de la interculturalidad; se toma en consideración que la provincia, al desarrollar actividades agroexportadoras y mineras, recibe la afluencia permanente de pobladores de otras regiones geográficas.<hr/>ABSTRACT The article deals with the elements of identity, which are expressed in the social representation of the citizens. The objective is to establish reference frames that guide the attitudes and behaviors of the inhabitants of the province of El Oro, Ecuador, and its projection in everyday spaces: political, religious, social, cultural. The problem is analyzed in the light of the works of Moscovici, Jodelet and Silva, as well as other contemporary authors, whose studies provide lights to establish the components of social representation. In the methodological, the research is guided by a rational deductive approach; for empirical research, their surveys include opinions on the social attributes that distinguish the inhabitants. From the data collected, the social representations of the upper and lower parts of the province are described. As a result of the research, a diagnosis was obtained, which can be used at the time to build a socio-cultural profile, and from that reality to elaborate lines of intervention in the area of interculturality; it is taken into consideration that the province, when developing agro-export and mining activities, receives the permanent influx of settlers from other geographical regions. <![CDATA[The meaning of life and goals setting in high school students]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio tiene como objetivo identificar las metas académicas, ocupacionales y personales a corto y largo plazo que daban sentido a la vida de 158 estudiantes de un bachillerato público en el Estado de Yucatán. Se empleó un enfoque metodológico cuantitativo, un tipo de estudio descriptivo y un diseño no experimental tipo encuesta. La muestra fue de sujetos voluntarios cuyas edades oscilaban entre 15 y 18 años. Los resultados mostraron que en las metas a corto plazo existían coincidencias entre ambos sexos en terminar el bachillerato, ingresar a la universidad y trabajar, por otro lado, se encontró que los hombres se enfocaban en trazar metas relacionadas con su bienestar físico y las mujeres en viajar. Mientras que, con respecto a las metas a largo plazo, ambos sexos coincidían en terminar la carrera, trabajar, formar una familia, adquirir bienes y viajar. También se encontró que aun cuando el modelo laboral ha cambiado son pocos los jóvenes que manifiestan interés por el emprendedurismo, lo cual representa un área de oportunidad para que las autoridades educativas centren sus esfuerzos en promover en sus estudiantes el desarrollo de proyectos de emprendimiento que les permitan generar fuentes de empleo.<hr/>ABSTRACT The research aimed to evaluate the academic, occupational and personal goals in the short and long-term which help to build the meaning of the life of 158 high school students in a Yucatan public baccalaureate. A quantitative methodological approach, a type of descriptive study and a non-experimental survey type design were used. The sample was conformed by volunteers subjects whose ages ranged between 15 and 18 years. The results showed coincidences in the short term between both sexes about finishing the baccalaureate, get into the university and working. On the other hand, it was found that men were focused on setting goals related to their physical health while women were more interested in travel. While with the long-term goals, both sexes were agreed to achieve a Bachelor´s degree, work, have a family, purchasing goods and travel. Entrepreneurship represents an area of opportunity, because there are few young people interested, even when the labor model has changed. Educational authorities have to improve it focusing their efforts on promoting in their students the development of entrepreneurial projects that allow them to generate employment opportunities. <![CDATA[Application of a model of structural equations for the measurement of technological skills]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se propone un modelo para explicar la influencia que ejercen los factores de ansiedad/comportamiento y utilidad de las computadoras en el nivel de habilidades tecnológicas como variable dependiente. El estudio se llevó a cabo con una muestra de estudiantes de una escuela de negocios de una universidad pública ubicada al noroeste de México para dos programas educativos: contador público y administración. A partir de la Teoría de la Aceptación de la Tecnológica (TAM) y la aplicación de un cuestionario que midió las habilidades TIC de los estudiantes, se construye un Modelo de Ecuaciones Estructurales (MES) para explorar la varianza en los niveles básicos de habilidades TIC que tienen los estudiantes de cada programa. Los resultados del modelo revelan que el nivel de habilidades tecnológicas tiene un impacto negativo importante y significativo por la ansiedad/comportamiento y un impacto fuerte y significativo percibido en la utilidad de las computadoras.<hr/>ABSTRACT A model is proposed to explain the influence exerted by anxiety/behavior and usefulness factors of computers at the level of technological skills as a dependent variable. The study was carried out with a sample of students from a business school of a public university located in northwestern Mexico for two educational programs: public accountant and administration. Based on the Theory of Technological Acceptance (TAM) and the application of a questionnaire that measured students' ICT skills, a Structural Equation Model (MES) is constructed to explore the variance in the basic levels of ICT skills that the students of each program have. The results of the model reveal that the level of technological skills has a significant and significant negative impact due to anxiety/behavior and a strong and significant perceived impact on the usefulness of computers. <![CDATA[Digital Teacher competence. Area of information and information literacy and its influence with age]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100045&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La competencia digital tiene gran importancia en el marco europeo de la educación, dada las recomendaciones que desde el Parlamento Europeo se hacen como factor fundamental del aprendizaje permanente. Este hecho requiere de unos docentes con una base consolidada en dicha competencia, para transmitírsela a sus estudiantes, y con ello, cumplir con las recomendaciones dadas. La finalidad de la presente investigación es conocer la influencia de la edad en la competencia digital, en el área de información y alfabetización informacional, de los estudiantes del Máster de Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas en Ceuta, España. La investigación se realizó mediante un método cuantitativo, con alcance descriptivo y correlativo, de diseño no experimental, de paradigma longitudinal. La muestra es de 153 estudiantes. El instrumento utilizado es un cuestionario basado en el Marco Común de Competencia Digital Docente de 2017. Los resultados muestran que la edad es un elemento influyente.<hr/>ABSTRACT Digital competence is of great importance in the European framework for education, given the recommendations made by the European Parliament as a fundamental factor in lifelong learning. This fact requires teachers with a consolidated base in said competence, in order to transmit it to their students, and with this, comply with the recommendations given. The purpose of this research is to understand the influence of the age of digital competence, in the area of information and information literacy, of students in the Master of Teaching in Compulsory Secondary Education, Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching in Ceuta, Spain. The research was carried out by means of a quantitative method, with a descriptive and correlative scope, of non-experimental design, of a longitudinal paradigm. The sample is 153 students. The instrument used is a questionnaire based on the Common Framework of Teaching Digital Competence of 2017. The results show that age is an influential element. <![CDATA[Emotional wear in the couple's emotional coexistence]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100058&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Compartir un vínculo afectivo en pareja es un compromiso, conformado por la expresión de emociones, sentimientos, responsabilidades. Sin embargo, cuando la relación toma un giro diferente, incomprensión, desunión, poca expresión afectiva, desconfianza y en instancias extremas el abuso verbal o emocional, genera en el cónyuge desgaste emocional, desencadenando una posible ruptura de la relación. En este estudio se ha planteado el objetivo: Explorar la relación de pareja, comparando las características para escoger a la misma pareja y el agotamiento emocional que plantea una ruptura emocional. Se usaron el índice de satisfacción matrimonial y la escala de inestabilidad matrimonial. La muestra fue de 38 personas, todos vivían en pareja y sus edades oscilaban entre 21 y 56 años. Los resultados indican que los elementos positivos se conjugan para aseverar que volverían a comprometerse con la misma persona, caso contrario, en el estado de deterioro del matrimonio existe: carencia de emoción, maltrato y monotonía. Cuando existe la percepción de que la relación se está rompiendo, se dialoga con alguien cercano, o plantean una posible separación. En conclusión, es importante señalar que el desgaste emocional desencadena la posibilidad de ruptura de la relación, también puede afectar significativamente el nivel psicológico y físico.<hr/>ABSTRACT Sharing an affective bond with a partner is a commitment, made up of the expression of emotions, feelings, responsibilities. However, when the relationship takes a different turn, misunderstanding, disunity, little affective expression, distrust and in extreme instances the verbal or emotional abuse generates emotional spoilage in the spouse, triggering a possible breakdown of the relationship. In this study the objective has been raised: To explore the couple's relationship, comparing the characteristics to choose the same couple and the emotional exhaustion that an emotional breakup poses. The marital satisfaction index and the marital instability scale were used. The sample was of 38 people, all lived in pairs and their ages ranged between 21 and 56 years. The results indicate that the positive elements are conjugated to assert that they would return to engage with the same person, otherwise, in the state of deterioration of marriage there is: lack of emotion, abuse and monotony. When there is a perception that the relationship is breaking down, there is dialogue with someone close to them, or they raise a possible separation. In conclusion it is important to point out that the emotional wear off triggers the possibility of rupture of the relationship, it can also significantly affect the psychological and physical level. <![CDATA[Political systems of the Southern Cone and Brazil. A Compared Historical Analysis from Independence to the Present]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100067&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En Argentina, Uruguay y Chile se dieron unas de las más tempranas experiencias democráticas de América Latina y con Brasil han compartido durante las últimas décadas similares itinerarios políticos, como las transiciones desde la democracia al autoritarismo y desde el autoritarismo a la democracia, y los realineamientos político-ideológicos. Por ello nos planteamos como objetivo comparar la evolución histórica de los sistemas políticos del Cono Sur y Brasil. La metodología utilizada es el Análisis Histórico Comparado (AHC). En el artículo se afirma que la comprensión de los procesos políticos contemporáneos exige analizar sistemáticamente los orígenes y continuidades de las configuraciones subyacentes de las principales instituciones y sus interrelaciones, y que la configuración de los sistemas políticos son procesos acumulativos y complejos.<hr/>ABSTRACT In Argentina, Uruguay, Chile and Brazil there were some of the earliest democratic experiences in Latin America and these four countries have shared similar political itineraries over the last decades, such as transitions from democracy to authoritarianism and from authoritarianism to democracy, and political ideological realignments. Therefore, we aim is to comparing the historical evolution of the political systems of the Southern Cone and Brazil. The methodology used is the Comparative Historical Analysis (CHA). The article states that the understanding of contemporary political processes requires systematically analyzing the origins and continuities of the underlying configurations of the main institutions and their interrelations, and that the configurations of political systems are cumulative and complex processes. <![CDATA[Cultural adaptation, discriminant validity and reliability analysis of the driving anger test in a sample of private drivers residing in Asuncion]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100082&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Esta investigación tiene como objetivo principal la adaptación cultural, el análisis de la validez discriminante y de la confiabilidad de la Adaptación argentina de la Escala Abreviada de Ira en la Conducción (DAS). Se trata de un estudio instrumental, cuantitativo y transaccional. En primer lugar, se realizó la adaptación lingüística de los ítems, mediante el análisis de contenido y entrevistas a 15 conductores residentes en Asunción, Paraguay. Posteriormente, para determinar la capacidad discriminativa de la versión adaptada, se realizó una prueba piloto con una muestra de 15 conductores que refirieron conducir con tráfico y otras 15 personas que lo hacían sin tráfico. La muestra final, seleccionada de manera no probabilística, estuvo compuesta por 397 conductores que residen y conducen en calles de la ciudad de Asunción, Paraguay. Se reporta buena discriminación entre las dos muestras de la prueba piloto y coeficientes Alfas superiores a 0,70. Se concluye que la versión adaptada del test cumple con las condiciones para ser empleadas en investigaciones con la población paraguaya.<hr/>ABSTRACT This research had as main objective the cultural adaptation, the analysis of the discriminant validation and the reliability of the Argentine Adaptation of the Abbreviated Rage Scale in Driving (DAS). It is an instrumental, quantitative and transactional study. First, the linguistic adaptation of the articles was carried out, through content analysis and interviews with 15 drivers residing in Asunción, Paraguay. Subsequently, to determine the discriminative capacity of the adapted version, a pilot test was conducted with a sample of 15 drivers who reported driving with traffic and another 15 people who have no traffic. The final sample, selected in a non-probabilistic way, was composed of 397 drivers who reside and drive on the streets of the city of Asunción, Paraguay. Good discrimination is reported between the two samples of the pilot test and Alfas coefficients greater than 0.70. It is concluded that the adapted version of the exam meets the conditions to be used in research with the Paraguayan population. <![CDATA[University autonomy as an educational problema. A historical orientation]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100089&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo lleva a cabo un análisis de la autonomía universitaria desde una perspectiva histórica. Se trata, sin duda, de uno de los elementos más sobresalientes que se desprenden de la misión de toda universidad. Unido a la misma desde su fundación, a lo largo de la historia ha oscilado entre la pérdida total de la misma y la fuerte capacidad para tomar decisiones de ciertas universidades en torno a lo que entendían por docencia e investigación. Ha sido y es un elemento que ha sufrido diversas formas de análisis. Hoy se presenta nuevamente como un componente esencial de las universidades que pretenden el logro de los objetivos que le son encomendados.<hr/>ABSTRACT This article carries out an analysis of the university autonomy from a historical perspective. It is no doubt one of the most outstanding elements that emerge from the mission of every university. Together with it since its foundation, throughout history it has oscillated between the total loss of it and the strong ability to make decisions of certain universities around what they understood by teaching and research. It has been and is an element that has undergone various forms of analysis. Today it is presented again as an essential component of universities that seek to achieve the objectives entrusted to it. <![CDATA[Clean technologies as a source of competitive business advantage]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382020000100097&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La contaminación ambiental es uno de los más grandes problemas que ha afectado a la humanidad desde hace muchos siglos, y dicha situación comenzó a acentuarse a partir de la Primera Revolución Industrial hasta la actualidad, siendo ocasionada por las empresas y las personas. Los consumidores desde la década de 1970 empezaron a manifestar su preocupación por la depredación del ecosistema, procurando la adquisición de productos ecológicos y exigiendo a las empresas el replanteamiento de sus estrategias y técnicas de producción. Dentro de las mejoras en las técnicas de producción, se considera la implementación de tecnologías limpias como una solución viable para que las empresas puedan controlar la contaminación que generan desde el inicio de su ciclo productivo. El presente artículo de revisión, por medio de un extenso análisis bibliográfico, aborda la relevancia que tienen las tecnologías limpias como una fuente de ventaja competitiva empresarial, debido a que toda aquella empresa que implemente estrategias ambientales (incluyendo la adopción de tecnologías limpias) podrá realizar un mejor análisis de sus costos ambientales, construyendo una imagen corporativa fuente y obteniendo una mayor ventaja sobre sus competidores. El principal objetivo de este artículo de revisión es concientizar a los lectores y demás miembros de la comunidad científica sobre la repercusión de la adopción de las tecnologías limpias en la mejora de la calidad de vida; no solo de las personas, sino también de los demás seres vivos sobre el planeta.<hr/>ABSTRACT Environmental pollution is one of the greatest problems that has affected humanity for many centuries, and this situation began to accentuate from the First Industrial Revolution until today, being caused by business and people. Consumers since the 1970s began to express their concern about the depredation of the ecosystem, seeking the purchase of green products and requiring companies to rethink their strategies and production techniques. Among the improvements in production techniques, the implementation of clean technologies is considered as a viable solution so that companies can control the pollution they generate from the beginning of their production cycle. This review article, through an extensive bibliographic analysis, addresses the relevance of clean technologies as a source of business competitive advantage, because any company that implements environmental strategies (including the adoption of clean technologies) will be able to perform a better analysis of its environmental costs, building a strong corporate identity and obtaining a greater advantage over its competitors. The main objective of this review article is to raise awareness among readers and other members of the scientific community about the impact of adopting clean technologies on improving the quality of life; not only of people, but also of other living beings on the planet.