Scielo RSS <![CDATA[Academo (Asunción)]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2414-893820180001&lang=en vol. 5 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[The training of researchers at the University]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Luque: potentials and perspectives for the development of cultural tourism]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo tiene por objetivo determinar la existencia de Atractivos Turísticos adecuados en la ciudad de Luque, que posibilite la generación de un destino turístico comercializable a nivel nacional e internacional, promoviendo el aprovechamiento de los mismos como producto turístico. La metodología utilizada responde a un diseño no experimental, de tipo descriptiva con un enfoque cuantitativo. La técnica de recolección de datos empleada fue la observación. Como instrumento, el inventario de los Atractivos Turísticos. Este instrumento, fue de vital importancia para demostrar la existencia y registrar las cualidades de los atractivos existentes en Luque. El inventario proporcionó información acerca de la situación real en la que se encuentran los Atractivos Turísticos de la ciudad (AATT). La investigación reveló la existencia de varios AATT en la ciudad de Luque. Los mismos poseen categorías y jerarquías aptas para la creación de productos turísticos culturales comercializables a nivel nacional y de gran significación para una demanda internacional. También permitió conocer las condiciones en las que estos se encuentran actualmente, en cuanto a conservación y servicios disponibles para el turista; así como la casi inexistente señalización de los mismos. Igualmente, permitió evidenciar la falta de herramientas de recolección de datos para inventariar los atractivos; así como la poca acción del Gobierno Municipal y Departamental, encaminada a realizar políticas adecuadas que contribuyan a la conservación, mantenimiento, puesta en valor y rescate de la cultura propia de la ciudad.<hr/>ABSTRACT This article aims to determine the existence of appropriate tourist attractions in the city of Luque, which makes it posible to generate a markettable tourist destination at a national and a international level, promoting the use of these as a tourism product. The methodology used in the study design is the non-experimental, descriptive type with a quantitative approach. The technique of data collection used for this purpose was the observation and as instruments the inventory of Tourist Attractions. This instrument was of vital importance to demonstrate the existence and register the qualities of the existing attractions in Luque. The inventory provided information about the actual situation in which the Tourist Attractions of the city are. The investigation revealed the existence of AATT in the city of Luque. These attractions have categories and hierarchies suitable for the creation of cultural tourism products marketable at national level and of great significance for international demand, also allowed to know the conditions in which they are currently in terms of conservation and services available to the tourist and the almost no- existent signaling of them. The research also showed the lack of data collection tools to inventory the attractions; as well as the lack of action by of action by the Municipal and Departmental Government, aimed at making appropriate policies that contribute to the conservation, maintenance, value and rescue of the city´s own culture. <![CDATA[Health conditions in marginalized and isolated communities contacted in Latin America]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Mejorar las condiciones de vida en las comunidades marginadas y aisladas contactadas en América Latina es un reto especialmente difícil de abordar porque precisa de intervenciones viables y sostenibles. Para ello es preciso plantear metodologías especialmente adecuadas que posibiliten incidir en las principales carencias que estas propias comunidades rurales reconocen, como es el caso de la salud. Al comparar con los promedios nacionales, se observa cómo en las comunidades la tasa de mortalidad es mayor para todas las edades y la esperanza de vida es menor. Las causas son unos niveles de salud preventiva deficitarios y un acceso tanto físico como económico a los sistemas de salud es insuficiente. Es preciso diseñar políticas sanitarias que desde el ámbito local, puedan tratar las cuestiones señaladas.<hr/>ABSTRACT Improving living conditions in marginalized and isolated contacted communities in Latin America is particularly difficult to address because it requires viable and sustainable interventions challenge. This requires raising especially appropriate methodologies that enable influence the main shortcomings that these rural communities themselves recognize, such as health. When compared with national averages, it can be observed in communities mortality rate is higher for all ages and life expectancy is lower. The causes are deficient levels of preventive health and both physical and economic access to health systems is insufficient. It is necessary to design health policies at the local level, can address the issues identified. <![CDATA[Migration and health problems in scholars of indigenous people]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El Estado peruano, a partir del 2011 a través del Programa de Beca y Crédito Educativo (PRONABEC) concedió subvenciones económicas a nivel nacional a miles de estudiantes con alto rendimiento académico y bajos recursos económicos, para continuar estudios superiores en universidades nacionales y extranjeras. La propuesta, ocasionó el desplazamiento de jóvenes de áreas rurales y comunidades andinas y amazónicas a la ciudad de Lima, quienes permanecerán por un periodo aproximado de cinco años, hasta concluir sus estudios. El objetivo es describir y comprender el impacto de la migración, los cambios en los patrones alimentarios, las enfermedades biomédicas y culturales, en los estudiantes de la carrera de Educación Intercultural Bilingüe, en la Universidad “San Ignacio de Loyola” Lima. Se aplicaron entrevistas grupales y entrevistas en profundidad a un grupo de 60 estudiantes de tres grupos étnicos diferentes. Se describen hábitos alimentarios, enfermedades biomédicas y culturales.<hr/>ABSTRACT The Peruvian State, from 2011 through the Program of Scholarship and Educational Credit (PRONABEC) awarded national economic subsidies to thousands of students with high academic performance and low economic resources, to continue higher education in national and foreign universities. The proposal, caused the displacement of young people from rural areas and Andean and Amazonian communities to the city of Lima, who will remain for a period of approximately five years, until finishing their studies. The objective is to describe and understand the impact of migration, changes in eating patterns, biomedical and cultural diseases, in the students of the Intercultural Bilingual Education career at the "San Ignacio de Loyola" University of Lima. Methodology, qualitative, group interviews, interviews were conducted in depth to a group of 60 students from three different ethnic groups. Food habits, biomedical and cultural diseases are describe. <![CDATA[Paraguay and Russia: some notes on their relationship (1992 - 2016)]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo se ocupa de presentar la relación entre Paraguay y la Federación de Rusia por medio de tres esferas: la sociocultural, la económica y la político-diplomática. Se procede a una investigación bibliográfica-documental de nivel descriptivo, la cual combina el método analítico y sintético para abordar el tema. Entre las principales conclusiones del trabajo pueden destacarse los aportes de los militares, artistas y científicos rusos al desarrollo del Paraguay; la importancia del mercado ruso para la economía paraguaya y la intensidad de las relaciones diplomáticas entre ambas partes.<hr/>ABSTRACT This paper focuses on the sociocultural, economic and political relationship between Paraguay and Russia. In the research of this document, bibliographical-documental of descriptive level analysis have been used combined with analytical and synthetic methods in order to show these issue. Among the main conclusions it can be noted the contribution of the Russian military, artist and scientists to the Paraguay’s development; the importance of the Russian market for Paraguay and the potential of the diplomatic relationship. <![CDATA[Pedagogical authority]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En los últimos años se habla mucho de la disciplina universitaria y se alude al poco respeto que hay para los maestros. Es importante entonces buscar las fuentes de la autoridad pedagógica y las causales de su deterioro. El presente estudio tiene por objetivo caracterizar la autoridad pedagógica, a partir del análisis del desempeño ético-profesional del docente. Se realizó una investigación descriptiva en la Universidad Técnica de Machala, con una población muestral de 373 alumnos, a quienes se les aplicó una encuesta de opinión sobre el desempeño docente y el ejercicio de autoridad en el contexto universitario. En las correlaciones se constata la relación directa de la autoridad docente con el manejo de los contenidos y el desempeño pedagógico. El 63.5% expresa un parcial respeto a los docentes; y el 47.5% están parcialmente satisfechos con la preparación del docente. Los alumnos expresan confianza con los maestros que tienen una relación dialógica con ellos. En el contexto estudiado se revelan ciertos niveles de autoritarismo, que devienen de una cultura pedagógica tradicional que no promociona la participación constructiva de los alumnos. En la Universidad, las prácticas autoritarias cierran espacios para el desarrollo autónomo y creativo de los estudiantes. El estudio aporta para trazar políticas que permitan fortalecer la autoridad pedagógica con liderazgo, pensando que el respeto se lo gana en el trabajo profesional responsable. En los modelos cognitivista y constructivista introducidos en las universidades, es importante que el maestro abra los espacios de decisión para fortalecer la autonomía y la confianza de los alumnos.<hr/>ABSTRACT In recent years there is much talk of university discipline and alludes to the little respect for teachers. It is important then to look for the sources of pedagogical authority and the causes of their deterioration. The objective of this study is to characterize the pedagogical authority, based on the analysis of the teacher's professional-ethical performance. A descriptive investigation was carried out at the Technical University of Machala, with a sample population of 373 students, who were given an opinion survey on the teaching performance and the exercise of authority in the university context. The correlations show the direct relationship of the teaching authority with the management of the contents and the pedagogical performance. 63.5% express partial respect for teachers; and 47.5% are partially satisfied with the teacher's preparation. Students express confidence with teachers who have a dialogical relationship with them. In the context studied, certain levels of authoritarianism are revealed, which come from a traditional pedagogical culture that does not promote the constructive participation of students. In the University, authoritarian practices close spaces for the autonomous and creative development of students. The study contributes to draw up policies that allow to strengthen the pedagogical authority with leadership, thinking that respect is earned in responsible professional work. In the cognitivist and constructivist models introduced in the universities, it is important that the teacher opens the decision spaces to strengthen the autonomy and confidence of the students. <![CDATA[From Tales de Mileto of the New Partnership of Prigogine and Stengers: Time line of Philosophy of science and nature]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100061&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo tiene como objeto realizar un abordaje histórico descriptivo, considerando la filosofía de la ciencias y sus interrelaciones hasta la actualidad, en base no solo a revisiones bibliográficas, sino también teniendo en cuenta los contenidos de las clases sobre Filosofía de la Ciencia impartidas para el Doctorado en Administración de la Universidad Nacional de Misiones, Argentina, denominados “Epistemología y Metodologías de la Ciencia” y “Corrientes filosóficas y enfoques de la organización empresarial”. Para conocer como los diferentes principios de la filosofía de la ciencia, analizando en cada tiempo esta relación, han ido perfilando, modelando el conocimiento, teniendo en la actualidad a las mismas generatrices, habiendo tomado conciencia de nuestro lugar común en la naturaleza. Siendo la Filosofía considerada la madre de todas las ciencias y dándose en este tiempo un resurgir de la consideración de esta en todas las ramas del conocimiento, especialmente en la administración y la ingeniería, para conocer los orígenes de las distintas ramas de la ciencia de hoy que se han expandido hasta niveles nunca pensados como la big data o la inteligencia artificial. Esta labor investigativa ha sido organizada a través de una línea de tiempo básica donde se destacan los principales filósofos de la historia hasta la actualidad y las corrientes filosóficas en relación con la ciencia. Buscando descubrir sus similitudes y contradicciones en la relación de la ciencia con la naturaleza.<hr/>ABSTRACT The objective of this paper is to perform a descriptive historical approach, considering the philosophy of science and its interrelationships to the present, based not only on bibliographic reviews, but also taking into account the contents of the classes on Philosophy of Science taught for the Doctorate in Administration of the National University of Missions, Argentina, denominated "Epistemology and Methodologies of the Science" and "Philosophical currents and approaches of the enterprise organization". To know how the different principles of the philosophy of science Analyze in each time this relationship, have been shaping, modeling knowledge, having today the same generatrices, having become aware of our common place in nature. Being the Philosophy considered the mother of all the sciences and giving in this time a resurgence of the consideration of this in all the branches of the knowledge, especially in the administration and the engineering, to know the origins of the different branches from the science of today that have expanded to levels never thought of as big data or artificial intelligence. This research work has been organized through a basic timeline where the main philosophers of history to the present day and the philosophical currents in relation to science stand out. Seeking to discover their similarities and contradictions in the relationship between science and nature. <![CDATA[Learning through audiences, a challenge for journalists]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100073&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Uno de los cambios más notables desde la aparición del periodismo en Internet es el de las audiencias, que se han vuelto interactivas, selectivas, migrantes y hiperfragmentadas. Esto ha obligado a los periodistas no sólo a conocerlas e interpretarlas, sino a aprender de ellas y con ellas, en un proceso de formación permanente. En este artículo proponemos una reflexión sobre las necesidades de aprendizaje de los periodistas a la luz de los cambios constantes en los hábitos de consumo y en el comportamiento de las audiencias en Internet.<hr/>ABSTRACT One of the most notable changes since the emergence of journalism on Internet are the audiences, which have become interactive, selective, migrating and hyper-fragmented. This has forced journalists not only to know and interpret them, but to learn from them and with them in a process of permanent formation. In this article, we propose a reflection of the learning needs of journalists in the view of constant changes in consumer habits and the behavior of audiences on the Internet. <![CDATA[Scientific community in social sciences and the validity of the “ <em>ore</em> ” as technology]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100081&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo el objeto de estudio problematiza como la producción en sociología y su desarrollo se ven afectados por una forma específica de relacionamiento excluyente entre pares intelectuales investigadores, y también docentes formados en el área, así como entre las propias universidades y centros académicos independientes (CAI) de los que forman parte. Exclusión del tipo “ore” (Nosotros excluyente, en idioma guaraní) y práctica del orekuete (sólo y exclusivamente nosotros, en idioma guaraní) que se definen en un sólo y exclusivamente nosotros, estableciendo mecanismos de bloqueo, discriminación, expresión de determinadas relaciones de saber, poder y posicionamiento en el campo según la disputa y posesión por bienes simbólicos y no simbólicos. Los resultados denotan que esta forma particular forma de relacionamiento o práctica del orekuete deviene en una tecnología de saber poder que delinea el tipo de comunicación e intercambio entre, y de sus productos, quienes personal e institucionalmente producen conocimiento en ciencias sociales. Como conclusión se plantea que esta práctica, como tecnología de poder en acción, produce además un tipo particular de comunidad científica, donde el conocimiento que se produce es parcial, autártico, sin integrar reconociendo al otro en cuanto producción y aportes, en un diálogo horizontal, sobre todo considerando a los colegas y centros académicos independientes del ámbito local, aunque también del ámbito universitario.<hr/>ABSTRACT In this article the object of study problematizes how the production in sociology and its development are affected by a specific form of exclusive relation between intellectual peers researchers, and also professors trained in the area, as well as among the universities and independent academic centers (CAI) of which they are part of. Exclusion of the “ore” type and practice of the orekuete (only and exclusive us, in guaraní language) that are defined in a single and exclusively us, establishing mechanisms of blockade, discrimination, expression of certain relations of knowledge power and stance in the field according to the dispute and possession for symbolic and non-symbolic goods. The results denote that this particular form of relationship or practice of the orekuete becomes in a technology of knowledge power that delineates the type of communication and exchange among, and of its products, that personally and institutionally produce knowledge in social sciences. To summarize, it is set out that this practice, as a technology of power in action, also produces a particular type of scientific community, where the knowledge that is produced is partial, self-sufficient, without integrating recognizing the other in terms of production and contributions, in a horizontal dialogue, especially considering the colleagues and independent academic centers of the local scope, but also of the university one. <![CDATA[Disability and family: Emotional wear]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382018000100089&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La discapacidad es un fenómeno vigente en nuestra sociedad. La familia es el eje fundamental en el cuidado y protección de sus hijos, sin embargo, la llegada de un hijo con diagnóstico de discapacidad, altera el estado emocional de los padres. Este estudio se centró en el análisis de las emociones y sentimientos que experimenta la familia y sobre todo los padres de niños con discapacidad, ante la recepción del diagnóstico. Se analiza el proceso de duelo desde la perspectiva psicológica y las repercusiones en la afectividad de los implicados. La metodología se basó en la revisión bibliográfica sobre la temática señalada. Los resultados demuestran que los padres presentan desgaste emocional al recibir el diagnóstico de discapacidad de su hijo, aunado a ello la frustración que experimentan al no cumplir con sus expectativas, generan deterioro en el sistema familiar, principalmente en las relaciones afectivas-comunicacionales.<hr/>ABSTRACT Disability is a current phenomenon in our society. The family is the fundamental axis in the care and protection of their children, however, the arrival of a child with a diagnosis of disability, alters the emotional status of the parents. This study focused on the analysis of the emotions and feelings experienced by the family and all the parents of children with disabilities, to the receipt of diagnosis. Discusses the grieving process from a psychological perspective and implications in the affectivity of the involved. The methodology was based on a review of the literature on the subject. The results show that the emotional wear parents receive the diagnosis of your child's disability, in addition to the frustration experienced by not fulfilling their expectations, generate deterioration in the family system, mainly in the communicational-affective relationships.