Scielo RSS <![CDATA[Revista Científica de la UCSA]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2409-875220160001&lang=en vol. 3 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[<b>Time to research at paraguayan universities has arrived</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Halide contributed to the diet for infusion of mate</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522016000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del trabajo fue determinar el % de Aporte Dietario Recomendado (ADR) de fluoruro ioduro y cloruro, cubierto por la ingesta de 2 mateadas completas de 50 g. de yerba mate y 500 mL. de agua c/u. Se utilizaron 38 marcas de yerba y de c/u se extrajeron 4 muestras, simulando sus formas habituales de consumo. Se midieron con electrodos de ión selectivo. Los valores medios del extracto acuoso caliente respecto del frío presentaron diferencias significativas el cloruro y el fluoruro, el ioduro no presentó (p<0,05 y NC 95%). Los % ADR cubiertos de fluoruro, ioduro y cloruro en personas de 0-90 años fueron de (128,5 - 22,5), (46,6 - 28) y (6,3 - 5,3) respectivamente. En ningún período de edad evaluado los % AMT (Aporte Máximo Tolerable) fueron superados. El % ADR en ioduro y fluoruro fue importante. La infusión de yerba mate contribuye a la prevención de enfermedades endémicas originadas por la carencia de estos minerales.<hr/>The objective of the work was to determine the % ADR (Recommended Dietary Allowance) of fluoride, iodide and chloride, covered by the intake of 2 complete infusions of 50 g yerba mate and 500 ml of water each one. 38 yerbas marks were used and of each a 4 samples were extracted, simulating their habitual forms of consumption. They were measured with electrodes of selective ion. The values mean of the hot aqueous extract regarding the cold presented significant differences the chloride and the fluoride, the iodide didn`t present (p<0.05 and NC 95%). The % ADR covered whit fluoride, iodide and chloride in 0-90 years old people were of (128.5-22.5), (46.6-28) and (6.3-5.3) respectively. In any evaluated period of the % AMT (Tolerable Maximum Allowance) were overcome. The % ADR in iodide and fluoride was important. The infusion of of the yerba contributes to the prevention of endemic illnesses originated by the lack of these minerals. <![CDATA[<b>Rheological characteristics of paste for portland cement production</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522016000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo se desarrolla con el objetivo de determinar las características reológicas de la pasta para la producción de cemento Portland en la fábrica “26 de julio” de Nuevitas, Cuba, en función del contenido de humedad. Se prepararon muestras a 38, 40, 42, 45 y 47% de humedad y se midió la viscosidad con un viscosímetro rotacional. Se observó que la pasta tiene un comportamiento pseudoplástico que se ajusta a los Modelos de Ostwald-de Waele y de Metzner-Reed. Se obtuvo la dependencia del índice de flujo “n” y del índice de consistencia “k”, en el modelo de Metzner-Reed, resultando que “n” aumentó con el incremento de la humedad mientras que “k” disminuyó. Se obtuvieron las curvas características de las bombas para agua y pasta para la producción de cemento, donde se aprecia un decrecimiento de la eficiencia de la bomba y un aumento de la potencia, cuando se utiliza pasta en comparación con el uso de agua como fluido. Un breve análisis económico muestra que para la capacidad de diseño de la fábrica, una disminución del contenido de humedad de la pasta en dos unidades porcentuales, representa un considerable ahorro de combustible.<hr/>This work is developed in order to determine the rheological properties of the paste for the production of Portland cement factory " 26 de Julio" of Nuevitas, Cuba, depending on the moisture content. Samples were prepared at 38, 40, 42, 45 and 47% humidity, and the viscosity was measured with a rotational viscometer. It was observed that the pulp has a pseudo plastic behavior that fits models Ostwald de Waele and Metzner-Reed. The relationship between the index flow coefficients "n" and consistency index "k" in the model Metzner-Reed was obtained, resulting in "n" increased with increasing moisture while "k" decreased. The characteristic curves of the water pumps and paste for the production of cement was obtained. When paste is used, the pump efficiency decrease and power increased in comparison with water used. A brief economic analysis shows that for the design capacity of the factory, a decrease in moisture content of the dough into two percentage units, representing a considerable saving of fuel. <![CDATA[<b>The Ideal of woman according Rousseau</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522016000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo plantea el ideal de mujer que esboza Rousseau, en contraposición al del varón, en el contexto de su libro V de la obra, Emilio o De la educación. A pesar de que nuestro filósofo tiene una gran influencia del pensamiento ilustrado de la época, éste no apoya el racionalismo hacia lo cual se dirigía la sociedad de la época y considera que la civilización emergente atenta contra la bondad natural de la persona hasta corromperla. Por este motivo, desarrolla sus ideas en un medio natural y al aire libre, caracterizado por la sencillez y la ausencia de maldad. En este sentido, el prototipo de la mujer natural que presenta debe ser casta, sumisa y modesta, pronta a tener en cuenta las opiniones de los demás y dedicada por completo a su familia y a su casa. Mientras que el varón es el arquetipo de humanidad por excelencia, está destinado, por naturaleza, a alcanzar la virtud en el ámbito público y así ejercer poder sobre la mujer y la sociedad.<hr/>The article propose the ideal of woman which Rousseau sketch out, as opposed to the male, in the context of his book V of the work, Emile or On Education. Although our philosopher has a great influence of Enlightenment of the time, he does not support the rationalism which the society of the time was heading to and thinks the emerging civilization threatens the natural goodness of the person to corrupt it. Because of this, he develops his ideas in a natural environment and outdoor, characterized by the simplicity and the absence of evil. In this sense, the prototype of natural woman that he introduces should be chaste, submissive and modest, ready to consider other opinions and completely dedicated to his family and home. While the male is the archetype of humanity par excellence, he is destined, for nature, to attain virtue in the public domain and thus exert power over women and society. <![CDATA[<b>Educational activities of Rochdale Pioneers and their implications for current cooperative</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522016000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo analiza las actividades del Comité de Educación de los Pioneros de Rochdale, fundadores del cooperativismo moderno en Inglaterra en la década de 1840 y su implicancia en el mejoramiento de la condiciones de vida de los socios, así como en los cambios actitudinales y de comportamiento de esos empobrecidos tejedores, socios de la cooperativa. Todo ello, con la finalidad de plantear algunas cuestiones importantes que las cooperativas modernas, que cuentan con ingentes recursos en sus Fondos de Educación Cooperativa, debería plantearse a la hora de planificar sus actividades.<hr/>The article analyzes the activities of the Education Committee of the Rochdale Pioneers, founders of the modern cooperative movement in England in the 1840s and its implications in improving the living conditions of its fellow members, as well as attitudinal and behavioral changes of those impoverished weavers members. All this, in order to raise some important issues that modern cooperatives, which have enormous resources in their Cooperative Education Funds, should consider when planning their activities. <![CDATA[<b>The reformulationof insecurity </b> <b>Paradigms about the phenomenon from the social sciences</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522016000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo se propone indagar sobre las principales teorías que trataron el hecho de la inseguridad en las ciencias sociales. Aquella, fundamental y vigente, en cualquier época del hombre, se expone como una necesidad básica a ser lograda en toda sociedad pues, en definitiva, el ser humano siempre ha buscado sentirse libre ante el miedo y el peligro. Así se enseña la construcción del fenómeno, primeramente, desde un enfoque “técnico-organizacional”: los inconvenientes en la materia nacieron por las malas prácticas de las fuerzas policiacas, y en segundo orden, a través de la mirada “mediática-política”: la inseguridad se erigió por los discursos característicos emanados por los políticos y los canales de información. Problematizando y explicando cada uno de ellos, el trabajo concluye que ambos paradigmas se establecieron con serias limitaciones ya que no engloban a la complejidad y subjetividad que significa analizar un tópico como el presente, siendo hasta muchas veces propicios para narrativas xenófobas, simplistas y estereotipadas.<hr/>The article aimed to study the main theories that investigated insecurity from a Social Science perspective. Essential and current at all times of mankind, security was exposed as a basic need to be achieved by any society; ultimately, because human beings always sought to be free from fear and danger. Thus, it is first showed the construction of the phenomenon from a "technical-organizational" approach, where disadvantages in this matter were born by bad practices of the police force; and in a second order, through a "media-political" view, where insecurity was erected by the characteristic speeches from politicians and information channels. Problematizing and explaining each of them, the study concluded that both paradigms were established with serious limitations since none encompassed the complexity and subjectivity that requires the analysis of this topic, and moreover often had been conducive to xenophobia, simplistic and stereotyped narratives. <![CDATA[<b>Social conditions of production of knowledge, the exclusive we (ore), and the possibilities of the development of the scientific community in social sciences in Paraguay</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los resultados que a seguir se comparten se inscriben dentro de la línea de investigación que desarrollo sobre “Docencia e Investigación en Historia Sociológica de la Sociología en Paraguay”, y que expresan ciertas vinculaciones y amarres entre tres dimensiones que hacen al estado y condiciones sociales de producción de conocimiento de la sociología en Paraguay. La primera, hace referencia al estado de situación del desarrollo institucional de la investigación en sociología en el país, fruto de la diagnosis utilizando el banco de datos sistemático del Programa Nacional de Incentivo a la Investigación (PRONII) del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT) Paraguay, que muestran de forma simultánea la debilidad institucional, sea desde las Universidades o Centros Académicos Independientes (CAI), como condiciones de producción en el área y disciplina. También el reciente y escaso impacto todavía en la cantidad de investigadores disponibles considerados individualmente, así como en su producción objetivada. A través de la segunda, de manera más enunciativa y descriptiva, se presenta el concepto de comunidad científica, solo a efectos de posibilitar su enlace con la tercera dimensión, la problematización de un tipo de práctica social particular (orekuete, en idioma guaraní, ‘única y exclusivamente nosotros’). Que se desarrolla como parte del conjunto de relaciones sociales de carácter comunitario -‘nosotros excluyente’- en la sociedad y cultura nacional, que impactan silenciosa y directamente en las posibilidades, y hasta como condición de producción, en el ámbito académico de las ciencias sociales, tanto de manera institucional como entre pares. Que en una sociedad en vías de desarrollo modernizador (tensiones tradicional-moderna, rural-urbana) se extienden, imbrican e instalan más allá de su ámbito ‘natural’ comunitario, al de las propias relaciones y espacios asociacionales, desplazándolas de hecho, a su visibilidad formal aparente, y al mismo tiempo, institucionalizándose. Connivencia y convivencia que ocurre en dos registros diversos, aunque simultáneos. Pueden catalizarse con su problematización algunas claves para, en su superación, tanto contextual (estructura sociales e institucionales) como activa (el homo academicus como sujeto activo transformador), desarrollar una comunidad científica horizontal entre pares en el área desde bases necesariamente institucionales-asociacionales.<hr/>The results that follow are shared within the line of research that I do about "Teaching and Research in Sociological History of Sociology in Paraguay" and that express certain links and ties among three dimensions that make the state and social conditions of production of knowledge of sociology in Paraguay. The first, refers to the state of situation of institutional development of research in sociology in the country, the result of the diagnosis using the systematic database from the National Incentive Program for Research (PRONII) of the National Council of Science and Technology (CONACYT) Paraguay, which simultaneously show institutional weakness, either from universities or Independent Scholars centers (CAI), as production conditions in the area and discipline. Also the recent and still little impact on the available amount of researchers considered individually, as well as in its objectified production. Through the second, in a more enunciative and descriptive style, the concept of scientific community is presented, only for the purpose of enabling its link with the third dimension, the problematization of a particular type of social practice (orekuete, in Guarani language, 'only and exclusively us'). Which develops as part of the set of social relations of community character -'we exclusive'- in the society and national culture, and even as a condition of production, in the academic field of social sciences, both in a institutionally manner as well as among peers. That in a society in the process of modernizing development (traditional-modern tensions, rural-urban) extend, interweave and install beyond its 'natural' community field, to the own relationships and associational spaces, moving them indeed, to its formal apparent visibility , and at the same time, institutionalizing. Connivance and coexistence that occurs in two simultaneous but different registers. They can be catalysed with its problematization some keys to, in its overcoming, both contextual (social and institutional structures) as well as active (the homo academicus as an active transformer character), develop a horizontal scientific community among peers in the area beginning from bases that are necessarily institutional-associational. <![CDATA[<b>Internet and emerging technologies in education within the framework of a new cognitive horizon</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522016000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo presenta una revisión en torno a la importancia de internet y las tecnologías emergentes en el marco de la flexibilidad cognitiva en ámbitos educativos. Se aborda en este espacio las repercusiones que internet y buena parte de la tecnología emergente que lo posibilita está teniendo en el ámbito educativo, intentando dar respuestas a los interrogantes del uso y finalidad que puede aportar la integración de éstos en el contexto educativo, en donde los nuevos hipermedia abren un nuevo horizonte cognitivo para la educación.<hr/>This paper presents a review about the importance of the Internet and emerging technologies in the context of cognitive flexibility theory in educational environments. The impact of internet and much of the emerging technology that makes it possible in education is analyzed in this space, trying to give answers to the questions of the use and purpose that can provide the integration of these tools into the educational context, where new hypermedia opens a new cognitive horizon for education.