Scielo RSS <![CDATA[Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2226-400020130002&lang=pt vol. 9 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[<b><i>Poverty</i></b><b><i> and Education</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b><i>Displaced and relegated. Issues of poverty, segregation and agency</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza desde una perspectiva cualitativa las diferentes situaciones de adversidad experimentada por la población del conjunto habitacional San Isidro, el último construido por la hidroeléctrica Yacyretá para culminar la relocalización en la ciudad de Posadas (Argentina). Se enfatiza como el aislamiento y la segregación de este nuevo lugar de vida, que presenta carencias de bienes y servicios de consumo colectivo, genera un nuevo espacio de dificultades para la vida cotidiana. Por otro lado, más allá de plantear las consecuencias negativas del traslado, visto como la relegación en la periferia, se plantea el desarrollo de la capacidad de agencia y prácticas transformativas que despliega la población relocalizada, como un mecanismo tendiente a mejorar las condiciones de existencia.<hr/>This article analyzes from a qualitative perspective the different situations of adversity experienced by the population of the San Isidro housing complex, the last built by the hydroelectric Yacyretá, to finish the relocation in the city of Posadas (Argentina). It is designated as the isolation and segregation of this new place of living, which have poor infrastructure and collective services, generates a new space of everyday life difficulties. On the other hand, beyond raising the negative consequences of the relocation, considered as the relegation in the periphery. It stated in this work, that the population relocated, have agency capacity and transformative practices as a mechanism aimed at improving living conditions. <![CDATA[<b>Os Protestos no Brasil. Um estudo sobre as pesquisas na <i>web,</i> e o caso da Primavera Brasileira</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Junho de 2013 ficou conhecido como a “Primavera Brasileira”, por conta de uma grande onda de protestos, sem precedente na historia. Ao que parece tal movimento tomou corpo, sobretudo por conta da dinâmica das redes sociais. Neste trabalho utilizamos duas ferramentas, o Google Trends e o Meltwalter IceRocket, para testar a frequência de determinados termos ligados aos protestos e as pautas do mesmo na busca do Google e a frequência de entrada dos mesmos termos nos Blogs no período de junho de 2013. Tanto a frequência de entrada em blogs, como de buscas no Google, foi maior para a palavra chave protestos do que para as variáveis ligadas as pautas políticas.<hr/>June 2013 became known as the "Brazilian Spring", on account of a huge wave of protests, without precedent in history. It seems that such a move has taken body, particularly on the dynamics of social networks. In this work we use two tools, Google Trends and IceRocket, Meltwalter to test the frequency of certain terms related to the protests and the same tariffs on Google search and the input frequency of the same terms in Blogs in June 2013 period. Both the input frequency on blogs, and Google searches, was greater for the keyword protests than for variables bound tariffs policies.Thanking you in advance all the attention. Attached two other unpublished articles submission that would like to submit an assessment for possible publication. <![CDATA[<b><i>Predictors of academic performance of first year students of the Faculty of Humanities at the University of Atacama, Chile</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo es determinar las variables asociadas al rendimiento académico, para el año lectivo 2012, de los estudiantes de primer año de la carrera de Humanidades de la Universidad de Atacama, para un total de 100 alumnos de un universo de 120. Se ha utilizado el promedio de notas como variable endógena para medir el rendimiento académico. Como variables exógenas se utilizó: la prueba de selección universitaria, escolaridad de la madre y el promedio de notas de enseñanza media. Como variables Dummy se ha incorporado, trabaja, conformidad con la carrera y tipo de establecimiento, público o particular (subvencionado). Luego del análisis, los resultados han puesto de manifiesto que las variables, trabaja, conformidad con la carrera, la prueba de selección universitaria, el promedio de las nota de enseñanza media, resultaron ser estadísticamente significativas. Es decir tendrían un efecto positivo sobre el rendimiento académico del estudiante.<hr/>The aim of this study is to determine the factors related to academic performance, for the 2011-2012 academic year freshmen of the Humanities area at the Atacama University, such as: social work, law, Pedagogies and English-Spanish translation, for a total of 100 students of a universe of 120. We have used the Grade Point Average as an endogenous variable to measure student’s academic performance. As exogenous variables we used: the University Selection Test, maternal education and the average high school grades. As Dummy variables we have incorporated, study and works, accordance with their career and type of institution, public or private (subsidized). After analysis, the results have shown that the variables, study and work, accordance with their career, the university selection test, the average high school grade, were statistically significant. They have a positive effect on the student’s achievement. <![CDATA[<b><i>Profile</i></b><b><i> features categorized researchers by the National Council of Science and Technology of Paraguay</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación presenta un estudio sobre las características del perfil de los investigadores categorizados por el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACY) de Paraguay. Se ha realizado un trabajo con el Programa de Incentivo a los investigadores (PRONII) del CONACYT en el año 2011. El objetivo fue caracterizar el perfil de los investigadores categorizados en el PRONII del CONACYT. La metodología contempla el diseño no experimental de tipo descriptivo, de corte transversal, con enfoque mixto. La población está conformada por los investigadores categorizados en el PRONII del CONACYT en total 238, siendo la muestra 146 investigadores. A partir de los resultados se pudo observar que en los investigadores predomina la dimensión personal, se está iniciando la tradición investigadora, la producción cientifica, y la satisfacción por estar categorizados como investigadores en su país.<hr/>This research presents a study on the characteristics of the profile of the researchers categorized in the National advice of Science and Technology (CONACYT) of Paraguay. It has done work with Incentive Program (PRONII) of CONACYT researchers in the year 2011. The aim of this study to characterize the profile of researchers categorized in PRONII in the CONACYT. The methodology includes the non-experimental design, descriptive desing, cross-sectional, with mixed approach. The population consists of 238 in total of researchers categorized in PRONII in the CONACYT, being the sample 146 researchers. Based on the results it was observed that researchers predominantly show personal dimension, it is starting up the tradition of research, the scientific production and the satisfaction at being categorized as researchers in their country. <![CDATA[<b>Principais Impostos Incidentes no Comércio Exterior Brasileiro</b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente trabalho versa sobre os principais impostos incidentes no comércio exterior brasileiro. A análise dos impostos foi realizada sob a ótica da Constituição Federal (CF/88) e do Código Tributário Nacional (CTN), onde se pode concluir o caráter extrafiscal e não arrecadatório destes tributos. A legislação ordinária e o Regulamento Aduaneiro, alicerçam este entendimento. Os Tributos escolhidos para análise neste estudo foram: o Imposto de Importação (II), o Imposto sobre Exportação (IE) e por fim o Imposto sobre Produtos Industrializados (IPI). O presente labor, enfoca toda a história e problemas enfrentados no comércio exterior brasileiro, desde a época do Brasil colônia, passando pelo Brasil Império, chegando à proclamação da república, até o presente momento. Neste ínterim, outro ponto importante apresentado neste labor é a analise das principais funções, área de atuação e competências das atuais instituições intervenientes sobre o comércio exterior brasileiro, já que elas também são parte direta e atuante no processo de formação deste comércio.<hr/>The aim of this paper discuss about the main taxes that have an impact in the Brazilian Foreign Trade. The analysis of the taxes was accomplished under the optics of the Federal Constitution (FC/88) and of the National Tax Code (NTC), where we can conclude the extra-fiscal character and not get tax of these taxes. The ordinary legislation and the Customs Regimen, increase this understanding. The chosen Tributes for analysis in this study were: Importation Tax (II), Export Tax (IE) and Tax on Industrialized Products (IPI). The present study is set on the whole history and problems faced in Brazilian foreign trade, since the Brazilian colony, Brazilian Empire, reaching the proclamation of the republic, until the present time. In this interim, other important point presented in this labor is the analyzes of the main functions, area of performance and competences of the current intervening institutions on the Brazilian Foreign Trade, whereas they are also active and important part in the process of formation of this trade. <![CDATA[<b><i>Agent-based Modeling: a computer simulation method for the management of public safety</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta el Modelamiento basado en Agentes (MbA) como una herramienta útil para analizar sistemas sociales y el impacto de posibles intervenciones sobre estos. Para ilustrar la potencia del MbA se entrega un ejemplo didáctico de una posible dinámica de control de delincuencia y gestión de recursos para esto. Aplicando los resultados del MbA se ejemplifica el análisis de una posible gestión comunitaria de seguridad pública. Este modelo muestra cómo emergen cuatro dinámicas al manipular el monto de la recompensa entregada al contingente policial al capturar delincuentes. Al aumentar la recompensa, se encontraron umbrales abruptos que marcan la transición entre las siguientes dinámicas: a) extinción de policías; b) coexistencia de policías y ladrones; c) extinción de policías y ladrones; y d) extinción de ladrones. Se concluye que el MbA ayuda en la planificación de recursos para intervenciones comunitarias y/o en la investigación de las bases de dinámicas sociales no lineales.<hr/>This paper presents Agent-based Modeling (ABM) as a useful tool for analyzing social systems and the impact of possible interventions on such systems. To illustrate the power of ABM, the paper uses a didactic example of resource management applied to delinquency control. Using the ABM’s results the paper shows the analysis of possible resource management for public security. This model shows how four types of dynamics appear as the value of the reward for catching thief increases, with abrupt thresholds between each of them: a) police extinction; b) co-existence of police and thief, c) police and thief extinction, and d) thief extinction. The paper concludes that ABM may help in the planning of resources in social interventions and/or research aimed at explaining the basis of non-linear social dynamics. <![CDATA[<b><i>The Global Crisis and Democracy in Latin America 2008-2010</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt : La burbuja inmobiliaria originada en los Estados Unidos en 2008, relantizó el crecimiento económico de América Latina, y provocó que los índices de pobreza se elevaran nuevamente. Ante esa interrogante, el presente trabajo tiene como objetivo analizar si la crisis inmobiliaria de 2008 debilitó la democracia en America Latina, utilizando para ello los estudios de democracia realizados entre 2008 y 2010, por Latinobarómetro y por el Índice de Desarrollo Democrático de América Latina (IDD-LAT) de Konrad Adenauer Stiftung.<hr/>The housing bubble originated in 2008 in the United States, slowed down the economic growth in Latin America, and caused poverty rates to rise again. Facing up to this question, this study aims to examine whether the overall housing crisis of 2008 weakened democracy in Latin America, using democracy studies conducted between 2008 and 2010, Latinobarómetro and Democratic Development Index for Latin America (IDD-LAT) Konrad Adenauer Stiftung. <![CDATA[<b><i>Mentoring processes in initial teacher training</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo realiza un análisis exhaustivo del proceso de mentoría, en el contexto de la práctica pedagógica y la entiende como una actividad fundamental en la formación de profesores y en la inserción de los futuros profesores en la cultura de los establecimientos educacionales. La mentoría es la instancia de vínculo entre la universidad y los establecimientos educacionales, por lo tanto, debería constituirse en una actividad académica formal de los planes de formación de profesores. En este artículo se analiza además el concepto y las funciones del proceso de mentoría en la relación profesor mentor y estudiante-profesor para posteriormente abordar los tipos de intervención y los procedimientos de retroalimentación que esta actividad conlleva. En la triada formativa universidad, establecimientos educacionales y estudiantes-profesores, la mentoría enfatiza el aprendizaje de los futuros profesores, con el objetivo final de estimular el desarrollo de su pensamiento reflexivo y autónomo.<hr/>This paper analyses the mentoring process in detail as a key part of the practicum component in initial teacher training and views this activity as fundamental in the incorporation of future teachers into the school culture. Mentoring is the link between universities and schools; therefore, as such, it should become a formal academic activity within teacher preparation programmes. The concept and functions of mentoring are initially outlined in this paper, to later approach the types of interventions and feedback procedures that are involved in the mentor and mentee relationship. In the context of the teacher preparation triad: university, schools and teacher candidates, mentoring emphasizes future teachers’ learning processes, with the purpose of stimulating their reflective and autonomous thinking skills.