Scielo RSS <![CDATA[Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2226-400020130001&lang=en vol. 9 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[<b><i>Formulations</i></b><b><i> from the sociology of education</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b><i>Vulnerability and Riskin Asuncion, Paraguay. Focusing once more on the debate by means of meassures taken to consider social vulnerability and housing risks for health</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se plantea un dispositivo para pensar la vulnerabilidad social y el riesgo de la vivienda para la salud. Con este fin se vinculan las variables de la vivienda con las del contexto social. Esta relación facilita la identificación de medidas factibles y eficientes de reducción del riesgo a partir de la capacidad o ajuste a determinadas circunstancias de acuerdo con el nivel alcanzado por la comunidad. Lo expresado, se traduce en la creación de una metodología diagnóstica denominada, “Diagnóstico del Riesgo de la Vivienda para la Salud” -DRVS- y el software asociado denominado, “Riesgo de la Vivienda para la Salud” -RVS v 2.1-, basado en redes neuronales y variables difusas. Se presenta la DRVS, el software RVS v2.1 y su aplicación en la ciudad de Asunción.<hr/>Abstract: A device is proposed to think about social vulnerability and the risk of housing for the health. To this effect, housing variables are linked to social context variables. This relationship enables the identification of risk reduction feasible and efficient measures, based on the ability or adjustment to certain circumstances according to the community´s achieved level. This turns out in the creation of a diagnostic methodology called "Diagnosis of Housing Risk for Health" - DRVS- and the associated software called "Housing Risk for Health" - RVS v. 2.1, based on neural networks and diffuses variables. DRVS, the software RVS v. 2.1 and its application are introduced in the city of Asunción. <![CDATA[<b><i>Comparative</i></b><b><i> study of organizational cultures in Paraguay Public Universities</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Estudio comparativo sobre las culturas organizacionales de las instituciones universitarias del Paraguay, particularmente de la Universidad Nacional de Pilar (UNP) y la Universidad Nacional de Itapúa (UNI) y para lo cual se desarrollaron dos instrumentos consistentes en cuestionarios estructurados en forma de escala de tipo diferencial semántico, y con el posterior procesamiento y utilización de la estadística descriptiva. A partir de los resultados analizados se pudo observar que las culturas organizativas de las universidades en estudio tienen una tendencia hacia una cultura como sistema abierto y son capaces de asimilar de manera efectiva las problemáticas de la cultura nacional dentro de las cuales se insertan. Debido a que la universidad y, específicamente, la universidad pública no subsiste aislada al entorno, es decir, a la sociedad en la que funciona, a la geografía política, económica y cultural en la que se establece y con la cual convive, ésta tiene el deber de relacionarse con ese entorno, con la realidad del medio, para poder generar un conocimiento de vanguardia<hr/>Abstract: This research presents a comparative study of the university organizational culture in Paraguay. In particular, on two of these institutions: the National University of Pilar (UNP) and the National University of Itapúa (UNI). For this work, two instruments were developed. These consist of structured questionnaires of the Likert-type scale, with the subsequent processing and use of descriptive statistics. The analyzed results have demonstrated that organizational cultures that incline towards an open system are able to effectively assimilate issues of the national culture within which they operate. Since the university, specifically, the public university cannot exist shielded from its surroundings, such as the society in which it functions, the political geography, the economy and culture in which it is entrenched and with which it lives, it has the duty to interact with that environment, with the reality of the surrounding in order to generate cutting-edge knowledge <![CDATA[<strong><i>Paraguayan cultural nationalism in the Emiliano R. Fernandez’s work in the Chaco’s War context (1932/1935)</i></strong>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El ambiente político, económico y social que ha vivido el Paraguay en el último año constituye el escenario en el cual los diversos actores que tienen la responsabilidad de llevar adelante las políticas públicas nacionales manifiesten, en su discurso y accionar, su concepción de país. Temas como la cuestión nacional, la formación del pueblo paraguayo, la creación del estado-nación, el manejo de los bienes públicos y la identidad cultural no son nuevos en la historia paraguaya. Se presenta un análisis de las obras del poeta y soldado Emiliano R. Fernández y se identifican elementos de un nacionalismo cultural paraguayo en el contexto de la Guerra del Chaco, algunos elementos de análisis de la coyuntura socio-política actual, algunas consideraciones teóricas sobre el tema del nacionalismo y finalmente, un análisis de obras específicas del poeta paraguayo a la luz de conceptos generalmente aceptados sobre la cuestión nacional y se identifican elementos del nacionalismo cultural paraguayo en las obras que consideramos más representativas de la poesía épica de Emiliano R. Fernández<hr/>Abstract: The politic, economic and social atmosphere that Paraguay has lived since last year are the scene that the divers actors that have the responsibility to carry out the nationals publics politics reveal, into the speech and in the action, their conception about the country. Topics like the national question, the paraguayan’s people formation, the state-nation’s creation, the management of public property and the cultural identity aren’t new in the Paraguayan history. A analysis of the poet and soldier Emimiano R. Fernández’s work and we identify elements of a Paraguayan cultural nationalism in the Chaco’s war context. In the first part we present some analysis’ elements of the current sociopolitical situation, then some theoretical considerations about the nationalism topic and finally, an analysis about specific works by the Paraguayan poet to light of generally accepted concepts about the national question and we identity elements of Paraguayan cultural nationalism into the work that we consider more representative of the epic poetry by Emiliano R. Fernández <![CDATA[<b><i>Reading and writing the series of primary education in the public schools of Olinda/PE</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Trata da construção do processo da leitura e escrita destacando a alfabetização como uma forma de oferecer aos discentes e docentes meios favoráveis de reflexão sobre as dificuldades da leitura, e a importância social que a mesma está ligada. Utiliza meios construtivistas, onde destaca principalmente a necessidade social, como também cultural de transformação de uma prática pedagógica tradicional, e, acima de qualquer coisa, local, sem capacidade de abrangência, em uma prática eficaz, abrangente. Procura esclarecer proposta de aprendizagem especificando uma interação entre docente e discente, de uma forma que esta possa resultar em aprendizagem. Propõe meios de investigação, sobre a cultura do trabalho pedagógico onde identifica informações pertinentes ao processo de ensino-aprendizagem. Evidencia que é importante o uso de uma prática pedagógica eficiente, onde o professor deve procurar ao máximo utilizar meios que leve o aluno a raciocinar, onde procura através desta, dar sentido logico e articulado aos conteúdos vivenciados na sala<hr/>Abstract: With the construction process of reading and writing emphasizing literacy as a way to offer students and teachers means favorable reflection on the difficulties of reading, and social importance that it is turned on. Uses constructivist media, where mainly highlights social need, as well as cultural transformation from a traditional pedagogical practice, and, above all else, local capacity without coverage in an effective, comprehensive. Thus, the proposal seeks to clarify learning specifying an interaction between teachers and students in a way that it can result in learning. Proposes ways research on the culture of the pedagogical work which identifies information relevant to the process of teaching and learning. Shows that it is important to use effective teaching practice, where the teacher should seek the most used means to bring the student to think where looking through this, make logical sense and articulate the content experienced in the room <![CDATA[<b><i>The</i></b><b><i> processes of innovation in family-owned businesses in the area T of Paraguay (Hernandarias, Presidente Franco and Ciudad del Este) belonging to the category pharmacist</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se describe los procesos de innovación en empresas familiares de la Zona T del Paraguay pertenecientes al rubro farmacéutico, sustentándose en los indicadores y procedimientos de medición de la innovación establecidos en el Manual de Bogotá. Se tomó una muestra total de 41 empresas farmacéuticas familiares entre laboratorios y farmacias ubicados en el Alto Paraná. Acerca de las actividades de innovación realizadas por empresas familiares del sector farmacéutico de la Zona T del Paraguay, es posible acceder a dos conclusiones: la primera es que la adquisición de bienes de capital contribuye en la mejora de procesos, y esto a su vez lleva a que las empresas puedan mejorar su competitividad en costos. La segunda es que la realización de actividades de I+D es un indicio de diferenciación de producto; con lo cual, las empresas que optaron por esta innovación generan una ventaja competitiva sustentable y acumulativa, que repercute en el funcionamiento y rendimiento de la empresa y permite la mejora en la calificación del personal. En este caso, las empresas de corte grande son las que mostraron mayor esfuerzo de actividades de I+D.<hr/>Abstract: To describe the processes of innovation in family-owned businesses in the area T of Paraguay belonging to the category pharmacist, sustained in the indicators and measurement procedures established innovation Bogotá Manual. A sample of the target a total of 41 pharmaceutical companies and pharmacies relatives among laboratories located in the Alto Paraná. About innovation activities carried out by the pharmaceutical sector in Paraguay, you can access two conclusions: first, that the acquisition of capital goods contributes in improving processes, and this in turn leads to businesses to improve its cost competitiveness. The second is that the performance of R & D is an indication of product differentiation, thus, companies that chose this innovation generate a sustainable competitive advantage and cumulative, which affects the function and performance of the company and allows improving staff qualifications. In this case, large companies are cutting that showed greater effort in R & D, which is checked against the parameters of other countries. <![CDATA[<b><i>Social violence and political situation in Paraguay. The University, well thanks</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La situación política del país es amarrada con su realidad social, particularmente, con la violencia de la desigualdad social, expresada a través de los indicadores de pobreza. La violencia política constituye una expresión inevitable de los conflictos; histórica y estructuralmente ignoradas y acumulados, con una ausencia del estado y políticas de gobierno (públicas-sociales), que al tiempo de mostrar un vacío, también define una orientación, una postura de mantenimiento de determinado orden social y los privilegios de determinados grupos, sectores y clases sociales. La violencia es y se hace así, también cultural y simbólica, legitimando y hasta legalizando un orden social desigual. Curuguaty, juicio político, soberanía internacional, campesinos y policías asesinados, coyuntura política de hoy y mirando las elecciones del 2013. Sin un proyecto país en el horizonte, el papel de la Universidad se problematiza para que asuma sin postergaciones su rol histórico fundamental como voz y actor de la sociedad civil, que interviene construyendo propuestas a partir del conocimiento que está en su naturaleza producir<hr/>Abstract: The political situation of the country is tied to its social reality, particularly, with the violence of social inequality, expressed through poverty indicators. Political violence constitute an inevitable expression of conflicts; historically and structurally ignored and accumulated, with an absence of the State and government policies (public-social) that not only shows a gap, but also defines an orientation, a maintenance position of certain social order and privileges of certain groups, sectors and social classes. Violence is and is done this way, also cultural and symbolic, legitimizing and legalizing an unequal social order. Curuguaty, impeachment, international sovereignty, police and peasants killed, political situation today and looking at the elections of 2013. Without a national project in the horizon, the role of the University is problematized to assume without delays its fundamental historical role as voice and civil society actor, involved in building proposals from knowledge that is produced in its nature of production. <![CDATA[<b><i>Governance and institutional design. Theoretical framework and case analysis (Regulation and governance of the education system in Uruguay)</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se sientan algunas bases teóricas y operativas para determinar la influencia del diseño institucional en las políticas públicas. Se parte de la conceptualización de la gobernanza, como forma específica de relacionamiento entre autoridades públicas y grupos de interés para la dirección del sistema, y de la determinación del rol de los arreglos institucionales en ese esquema. Luego de esbozado ese marco teórico, se avanza en el análisis de caso de la nueva normativa de la educación sancionada en Uruguay en el año 2008 (Ley General de Educación), procurando elucidar en qué medida favorece o dificulta una gobernanza efectiva del sistema educativo nacional.<hr/>Abstract: This article defines some theoretical and operational basis to determine the influence of institutional design in public policies. It begins with the conceptualization of governance, as a specific form of relationship between public authorities and stakeholders to steering the system, and determine the role of institutional arrangements in this scheme. After this theoretical framework outlined, we will proceed to the analysis of the case of the new education legislation passed in Uruguay in 2008, in order to elucidate their impact on the educational system governance. <![CDATA[<b><i>The Post-Feminism Perspective on Education. Resisting at School</i></b>]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002013000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La propuesta del presente trabajo consiste en revisar los aportes del postfeminismo y la teoría queer en la actual investigación educativa sobre género. Concretamente, nos proponemos dos amplios objetivos: en primer lugar, identificar las principales líneas de investigación relacionadas con la temática; en segundo lugar, presentar el aporte de los diversos investigadores del campo de la educación que adoptan el enfoque queer. Los primeros estudios pedagógicos que incluyen esta perspectiva de análisis se sitúan a comienzos de la última década del siglo XX, en el contexto anglosajón. En la actualidad, el análisis de la literatura en curso permite identificar líneas de investigación radicalmente críticas con el discurso heteronormativo legitimado por la escuela moderna. En este sentido, el recorrido propuesto nos permitirá transitar por la incipiente «pedagogía queer» que se distancia de las retóricas de la inclusión, la diversidad o la tolerancia y abre nuevos caminos que posibilitan otras formas de comprender las relaciones humanas y de habitar en la escuela.<hr/>Abstract: The objective of this work is checking over the postfeminism and the queer theory contributions in the field of present study about gender pedagogy. There are two specific objectives: first, to identify the main investigation lines related with the thematic and second, to present the contribution of the diverse investigators in the education field who adopt the queer approach. This kind of analysis is made in evidence by anglo-saxon pedagogical studies at the beginning of the last decade of the twentieth century. At present, the analysis of the literature in progress allows to identify research lines radically critical of heteronormative discourse legitimized by the modern school. In this sense, the proposed path will allow to transit by the incipient «queer pedagogy», that, at taking distance of the inclusion rhetorical, the diversity or the tolerance, open new routes that make possible other ways to understand the human relationships and the coexistence in the school.