Scielo RSS <![CDATA[Población y Desarrollo ]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2076-054X20180047&lang=pt vol. 24 num. 47 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[DEMOGRAPHIC BONUS: THE CHALLENGE OF TAKING ADVANTAGE OF IT]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A qualitative approach to the economic growth Of Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En los últimos años Paraguay ha experimentado tasas de crecimiento económico que fueron de las más altas de la región. Sin embargo, este crecimiento no ha logrado revertir unos niveles de pobreza superiores al 25 por ciento y una persistente desigualdad en la distribución del ingreso. Esto obliga a repensar el crecimiento económico a partir de nuevos indicadores que incorporen elementos cualitativos.<hr/>ABSTRACT In recent years, Paraguay has experienced economic growth rates that were among the highest in the region. However, this growth has not managed to reverse poverty levels above 25 percent and persistent inequality in the distribution of income. This forces us to rethink economic growth based on new indicators that incorporate qualitative elements. <![CDATA[Determining the Gross Domestic Product and Net Organic for agriculture of Paraguay. Period 2005-2007]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El sector agrícola paraguayo representa alrededor del 25% del Producto Interno Bruto (PIB) del Paraguay, es por ello que la contabilidad del mismo adquiere importancia dentro de las cuentas gubernamentales. Durante el periodo de estudio 2005-2007, las mismas no contemplan en su contabilización los costos ambientales en que incurre este sector. Por tanto, es necesario disponer de herramientas que permitan dimensionar el agotamiento y la pérdida de los recursos naturales que se ha dado en los últimos tiempos. Este trabajo busca determinar el Producto Interno Bruto Ecológico (PIBE) y el Producto Interno Neto Ecológico (PINE), del sector agrícola para el periodo 2005-2007, a través de una propuesta metodológica, basada en el Sistema de Cuentas Ambientales Económicas Integradas de las Naciones Unidas. Para ello, se realizó una investigación con enfoque cuantitativo de nivel exploratorio, con alcance descriptivo y correlacional. Con base en Almagro Vázquez (2004), los resultados obtenidos de la aplicación de esta propuesta metodológica permiten notar, que una vez incorporado los costos ambientales derivados de la producción del sector agrícola a las cuentas tradicionales, las mismas sobreestiman el resultado final. Si bien el sector agrícola paraguayo es productivo, desde el punto de vista de la generación de recursos económicos, no lo es de forma sustentable, lo que lleva a comprometer los niveles de ingreso futuro de la economía. Se recomienda contar con un Producto Interno Bruto ajustado hacia una productividad sustentable, encarado a través de una política de Estado, considerando la complejidad y el costo que implicaría su estimación.<hr/>ABSTRACT The Paraguayan agricultural sector represents around 25% of the Gross Domestic Product (GDP) of Paraguay, which is why accounting for it becomes important within government accounts. During the study period 2005-2007, they do not include in their accounting the environmental costs incurred by this sector. Therefore, it is necessary to have tools that allow us to measure the exhaustion and loss of natural resources that has occurred in recent times. This work seeks to determine the Ecological Gross Domestic Product (GDPE) and the Ecological Net Domestic Product (PINE) of the agricultural sector for the period 2005-2007, through a methodological proposal, based on the System of Integrated Economic Accounts of the United Nations. For this, a research was carried out with a quantitative approach of exploratory level, with descriptive and correlational scope. Based on the work "of Almagro Vázquez (2004), the results obtained from the The application of this methodological proposal makes it possible to note that once the environmental costs derived from the production of the agricultural sector have been incorporated into the traditional accounts, they overestimate the final result. Although the Paraguayan agricultural sector is productive, from the point of view of the generation of economic resources, it is not in a sustainable way, which leads to compromising the levels of future income of the economy. It is recommended to have a Gross Domestic Product adjusted to sustainable productivity, addressed through a State policy, considering the complexity and cost that would imply its estimation. <![CDATA[The calculation of simple ages in population projections]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este estudio describe un método de interpolación para desagregar en edades simples poblaciones estimadas o proyectadas por grupos quinquenales de edad. El método - rugosidad mínima - soslaya el problema de las variaciones espureas, que es un problema bastante frecuente en las interpolaciones que utilizan multiplicadores. Estas son fluctuaciones que aparecen en la distribución por edades simples resultantes de las operaciones matemáticas comprendidas en el método de interpolación y no de la dinámica demográfica. Independientemente de su capacidad de evitar este problema, el método es conveniente en sí mismo y representa una alternativa ventajosa al uso de multiplicadores en la desagregación de grupos de edad en edades simples.<hr/>ABSTRACT This study describes a method of interpolation to disaggregate into single ages populations estimated or projected by five-year age groups. The method - minimum roughness - obviates the problem of spurious variations, which is a rather frequent problem in interpolations using multipliers. These are fluctuations that appear in the distribution by simple ages resulting from mathematical operations included in the method of interpolation and not from the demographic dynamics. Irrespective of its ability to avoid this problem, the method is convenient by its own merit, and represents an advantageous alternative to the use of multipliers in the disaggregation of age groups by single ages. <![CDATA[Demographic transition and fiscal policy in Brazil, United States, Mexico and Japan]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700047&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La investigación estudia los efectos estructurales de una política fiscal rígida en el contexto de la transición demográfica que se experimenta en la sociedad contemporánea. La importancia del tema se justifica por su vigencia coyuntural, la ausencia de análisis comparados y la pertinencia metodológica. A partir del Modelo demand-pull de Leontief se estudian escenarios a 2031 teniendo en cuenta; política económica, transición demográfica, distribución de los gastos y tecnología. Se identifican efectos directos e indirectos en la producción total, el valor agregado y las importaciones intermedias para Brasil, México, Japón y EE. UU. Los resultados no indican una relación con el grado de desarrollo de los países, pero sí entre la configuración institucional y los cambios demográficos. Los efectos meso-agregados establecen concentración en el sector terciario y en la industria, pero sin un patrón estructural definido. Por último, se destacan dos efectos que sintetizan las consecuencias de la medida; el ‘efecto magnitud’ y el ‘efecto proporción’. Los hallazgos de este estudio contribuyen a comprender aspectos básicos de la compleja relación entre economía, instituciones y demografía. Una política económica de rigidez en el gasto público siempre presenta a priori un efecto magnitud de carácter recesivo. Por otro lado, no es posible asignar al cambio en la proporción del gasto público un efecto económico neto ni una correlación de este con el grado de desarrollo de los países.<hr/>ABSTRACT Recently, there has been growing interest in fiscal policy and the effect of demographic transition. However, few studies has shown relationships without hard assumptions about economic growth. The aim of this study is to analyze the effects of a rigid fiscal policy in the context of the demographic transition experienced in Latin America by input output approach. To determine direct and indirect effects we analyzed scenarios based on the Leontief's demand-pull model. The scenarios were studied in 2031, considering economic policy, demographic transition, the distribution of expenditures and technology. Thus, were identified direct and indirect effects on total production, added value and intermediate imports for Brazil, Mexico, Japan and the United States. The results do not show a relationship with the degree of development of the countries, but rather between institutional and demographics’ configuration. The mesa-aggregate effects are accumulated in the tertiary sector and in the industry without defined structural pattern. Finally, it is saw the effects that synthesize the consequences of the measure; the 'magnitude effect' and the 'proportion effect'. The findings of this study could contribute to know the complex relationship between economy, institutions and demographic. In particular, the economic policy of rigidity in public expenditure always presents a recessive magnitude effect a priori. On the other hand, it is also highlighted that it is not possible to assign a relationship between change in the proportion of public spending and a net economic effect or a correlation with the degree of development of the countries. <![CDATA[Digital divide, factors affecting your appearance: internet access in Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700058&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo de este artículo es presentar un análisis descriptivo de la información obtenida de la Encuesta Permanente de Hogares 2017, en relación a las preguntas específicas referidas al acceso a internet en hogares paraguayos. El acceso a las Tecnologías de la Información y Comunicación permite a las personas participar en la sociedad y al familiarizarse con ellas, les posibilita un mejor aprovechamiento de sus beneficios. Sin embargo, las tecnologías también constituyen un elemento de exclusión en varios sectores, debido a diversos factores que influyen en la aparición de la llamada brecha digital, un fenómeno transversal que afecta el ámbito educativo, laboral y social de las personas, las comunidades y los países. El artículo expone la evolución del concepto de brecha digital, centrándose en los factores que determinan su aparición. Como fuente primaria se utilizaron los datos de la Encuesta Permanente de Hogares 2017, referente a las Tecnologías de la Información y Comunicación. Las estadísticas que describen los resultados evidencian una mayor penetración de la telefonía móvil en los hogares independientemente de la zona geográfica, urbana o rural, siendo la franja etaria juvenil la que sobresale en el acceso a internet a través de dispositivos móviles. Con la creación de la Secretaria Nacional de Tecnologías de la Información y Comunicación se sientan las bases para la implementación de políticas públicas que permitan la reducción de la brecha digital.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to present a descriptive analysis of the information obtained from the Permanent Household Survey 2017, in relation to the specific questions related to Internet access in Paraguayan households. Access to Information and Communication Technologies allows people to participate in society and by becoming familiar with them, it allows them to make better use of their benefits. However, technologies also constitute an element of exclusion in several sectors, due to various factors that influence the emergence of the so-called digital divide, a cross-cutting phenomenon that affects the educational, labor and social environment of people, communities and communities. countries The article exposes the evolution of the digital divide concept, focusing on the factors that determine its appearance. The data from the Permanent Household Survey 2017, referring to Information and Communication Technologies, was used as the primary source. The statistics that describe the results show a greater penetration of mobile telephony in households independently of the geographical, urban or rural area, being the juvenile age group the one that excels in accessing the internet through mobile devices. With the creation of the National Secretariat of Information and Communication Technologies, the foundations are laid for the implementation of public policies that allow the reduction of the digital divide. <![CDATA[Studies cooperative in the Faculty of Sciences Economic of the National University of Asunción]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700068&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo corresponde al resumen del Trabajo Final presentado para la Maestría en Administración y Dirección de Empresas de Economía Social de la Universidad de Valencia, España. El objetivo principal de este trabajo es elaborar una propuesta de creación de un Departamento de Estudios Cooperativos en la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Asunción (FCE-UNA) para promover en docentes, egresados y estudiantes el conocimiento de la economía social y solidaria en el ámbito académico e inserción laboral. La Metodología adoptada se basa en una investigación exploratoria, bibliográfica y documental, pasando a un nivel descriptivo. Se complementa con una investigación de campo a través de entrevistas a referentes del ámbito educativo y cooperativo locales y regionales sobre desarrollo y educación cooperativa Abarca dos ámbitos de trabajo: hacia la interna universitaria y la vinculación con el sector cooperativo. Los principales resultados evidencian que el tema investigado es de utilidad a nivel institucional, dado la propuesta de incluir un Departamento de Estudios Cooperativos en la FCE-UNA y pretende llevar a cabo la promoción y el fomento en docentes, egresados y estudiantes de esta institución, el conocimiento de la economía social tanto en lo académico como en la inserción laboral para los estudiantes, a fin de impulsar el crecimiento y el desarrollo regional mediante la realización y/o mejoramiento de proyectos elaborados por estudiantes y emprendimientos de los egresados de esta institución, a fin de optimizar la productividad y competitividad del sector empresarial y solidario, ya que la universidad tiene una fuerte misión social.<hr/>ABSTRACT This article is a summary of the Final work presented to the master's degree in management and direction of companies of economy Social of the University of Valencia, Spain. The main objective of this work is to develop a proposal for the creation of a Department of cooperative studies at the Faculty of Economics of the National University of Asunción (FCE -UNA) to promote teachers, graduates and students the knowledge of the social and solidarity economy in the academic field and job placement. The adopted methodology consisted of a research exploratory, bibliographic and documentary, passing at a descriptive level. Likewise, complemented with field research with interviews on local and regional cooperative development and training; covering two areas of work: the University internal and the linkage with the cooperative sector. The main results show that the investigated subject is d. The main results show that the investigated topic is useful to level institutional, given that the proposal include a cooperative Studies Department in the FCE - one intends to carry out the promotion and encouraging teachers, graduates and students of this institution, the knowledge of the social economy in the academic field and job placement for students, in order to contribute to growth and regional development through the implementation or improvement of elaborated projects by students and entrepreneurship of graduates of this institution, in order to optimize the productivity and competitiveness of business and solidarity, since the University has a strong social mission. <![CDATA[Environmental Management for Institutions of Higher Education, 2016]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700077&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La investigación tuvo por objetivo general analizar el estado físico ambiental de la Facultad de Ciencias Económicas UNA, a fin de proponer la creación de una Dirección de Gestión Ambiental que colabore con el mejoramiento del ambiente, preste servicios a la comunidad y propicie la introducción de la institución en la Economía Circular. El enfoque de la investigación fue de tipo: cuali-cuantitativo de nivel descriptivo- analítico de corte longitudinal. Se utilizaron las siguientes técnicas: encuestas, observación de campo y entrevistas. Principales hallazgos: estado físico - ambiental regular, deficiente gestión ambiental, falta de clasificación y tratamiento de residuos sólidos, uso irracional del agua y la electricidad, inadecuada infraestructura para la accesibilidad de personas con discapacidad, falta de sistemas contra incendio y señalética; escasa colaboración de la comunidad universitaria en el cuidado del ambiente. Sin embargo, se encontró aporte positivo por medio de extensión universitaria: plantación de más de 2000 árboles, construcción de tres plazoletas ecológicas, colocación de carteles de concienciación ambiental entre otros. Los expertos entrevistados sugirieron la creación de una Dirección de Gestión Ambiental para la prestación de servicios y asesoramiento a la comunidad sobre problemas ambientales y finanzas sostenibles. Se concluye que es necesaria la creación de una Dirección de Gestión Ambiental, que se ocupe de definir y elaborar Políticas ambientales para la institución conforme a la normativa vigente, e implantar Sistemas: de Gestión Ambiental, de Gestión de Residuos entre otros, a fin de posicionarse como una institución sustentable.<hr/>ABSTRACT The objective of this research report is analyze the physical environmental status of the Faculty of Economics UNA, to propose the creation of an Environmental Management Department that collaborate with the improvement of the environment, provide services to the community and lead to the introduction of the institution in the Circular Economy. The focus of the investigation was of type quantitative qualitative of descriptive - analytical level, of cross longitudinal. The following techniques were used: surveys, field observations and interviews. The main findings of the observations and surveys were: regular physical environment, deficient environmental management, lack of classification and treatment of solid and liquid waste, irrational use of water and electricity, inadequate infrastructure for accessibility of people with disabilities, lack of fire protection systems and signage, poor collaboration of the university community in caring for the environment. However, positive contributions made by the university extension were found, including: plantation of more than 2000 trees, construction of three ecological squares, placement of environmental awareness sign boards and encouragement to students about research on environmental issues. Experts interviewed recommended the creation of an Environmental Management Department at the institution for the provision of services and advice to the community on environmental issues and laws, about sustainable finance Everything analyzed it is concluded that there is a need to create an Environmental Management Department at the Faculty of Economics, that elaborate and implement environmental policies, an Environmental Management System, a Waste Management System and a Fire Protection System, a Signage System among others, in order to position the Faculty of Economics as a sustainable institution and move towards a Circular Economy. It comes in the final part of the results the proposed of creation of the Environmental Management Department. <![CDATA[Growth, poverty and social protection in Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2076-054X2018004700087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El sistema de protección social y políticas sociales dependen de las trayectorias históricas institucionales y de los procesos de “negociación y articulación” entre el Estado y los otros actores, así como de la definición de las prioridades sociales y los mecanismos de intervención. El principal responsable de atender las necesidades y demandas de la población, es sin lugar a dudas, el Estado. En Paraguay, si bien ha habido siempre un Estado fuerte e interventor, que ha marcado presencia en todas las áreas, las acciones y estrategias han sido más que nada económicas, que no han estado adecuadamente articuladas con las políticas sociales, por lo que todavía existe una importante deuda social, que más que saldarse, se reproduce y genera graves pérdidas en crecimiento económico y desarrollo social. Si bien es cierto, hay avances en los indicadores sociales, entre los que se cuentan la disminución de la pobreza, el aumento del empleo y la productividad, como resultado del esfuerzo estatal, todavía un gran porcentaje de la población vive excluida y expuesta a la vulnerabilidad. Ante esto, el Estado, mediante el sistema de protección social, tiene el compromiso y la responsabilidad de brindar atención y condiciones mínimas para el acceso a servicios sociales y el ejercicio de sus derechos.<hr/>ABSTRACT The social protection and social policies depends on the historical trajectories of institutions and the processes of "negotiation and articulation" between the State and the other actors, as well as the definition of social priorities and intervention mechanisms. The main responsible for attending the needs and demands of the population, is without a doubt, the State. In Paraguay, although there has always been a strong state and controller, which has marked presence in all areas, the actions and strategies have been mostly economic, which have not been adequately articulated with social policies, so it still exists an important social debt that, more than paying off, reproduces and generates serious losses in economic growth and social development. Although it is true, there are advances in social indicators, among which are the reduction of poverty, the increase in employment and productivity, as a result of the state effort, still a large percentage of the population lives excluded and exposed to poverty and vulnerability. Given this, the State, through the social protection, has the commitment and responsibility to provide attention and minimum conditions for access to social services and the exercise of their rights.