Scielo RSS <![CDATA[Revista científica en ciencias sociales]]> http://scielo.iics.una.py/rss.php?pid=2708-041220210002&lang=en vol. 3 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.iics.una.py/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.iics.una.py <![CDATA[Education, transformation and entrepreneurial in Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Frequency and risk factors for anxiety and depression in medical interns during the COVID-19 pandemic in two private universities in Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El internado médico es una etapa con mucha predisposición a desarrollar ansiedad y depresión. Las medidas de seguridad por la pandemia por el coronavirus han contribuido con el riesgo de desarrollar estos trastornos mentales. El objetivo del estudio fue determinar la frecuencia y factores asociados del riesgo de desarrollar ansiedad y depresión en internos de medicina durante la pandemia de la COVID-19 de dos universidades privadas del Paraguay. Estudio observacional, descriptivo, transversal en el que se incluyeron a los internos de medicina que aceptaron participar del estudio. La ansiedad y depresión se midieron mediante el test de Beck y de Zung enviados por las redes sociales. De 101 participantes, 77,2 % fueron mujeres, 39,5% mayores de 24 años, 84,2 % de zona urbana, 68,3 % con dependencia económica, 67,3 % tenían actividades recreativas, y 96 % amigos en la facultad. La predisposición de desarrollar ansiedad fue del 73,2 % y de depresión 31,6 %. Los estudiantes del sexo femenino tuvieron mayor probabilidad de desarrollar tanto ansiedad como depresión. Se evidenció una importante asociación entre ansiedad y depresión. La alta probabilidad de desarrollar ansiedad y depresión en los internos requiere de protocolos que garanticen el apoyo necesario para mejorar su bienestar.<hr/>ABSTRACT Medical internship is a stage with a great predisposition to develop anxiety and depression. Security measures for the coronavirus pandemic have contributed to the risk of developing these mental disorders. The objective of the study was to determine the frequency and associated factors of the risk of developing anxiety and depression in medical interns during the COVID-19 pandemic at two private universities in Paraguay. Observational, descriptive, cross-sectional study in which medical interns who agreed to participate in the study were included. Anxiety and depression were measured using the Beck and Zung tests sent by social networks. Of 101 participants, 77.2% were women, 39.5% older than 24 years, 84.2% were from urban areas, 68.3% were economically dependent, 67.3% had recreational activities, and 96% were friends at the university. The predisposition to develop anxiety was 73.2% and depression 31.6%. Female students were more likely to develop both anxiety and depression. An important association between anxiety and depression was evidenced. The high probability of developing anxiety and depression in inmates requires protocols that guarantee the necessary support to improve their well-being. <![CDATA[Strategies implemented in wholesale tourism operators in Asunción to face the COVID-19 pandemic]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación tiene como objetivo determinar las estrategias implementadas por las operadoras mayoristas de turismo de Asunción frente a la pandemia de la COVID-19. Se enfocó en un estudio cualitativo, no experimental con corte transaccional y descriptivo. Se aplicó entrevistas a dos gerentes operativos y tres dueños de 10 operadoras mayoristas de turismo en julio de 2020, vía Zoom. El muestreo aplicado fue por conveniencia suministrando un instrumento en dos aspectos, una información básica y siete preguntas abiertas. Los criterios de inclusión fueron: operadoras mayoristas de turismos localizados en Asunción, activos y en funcionamiento según SENATUR. Los resultados más relevantes fueron: las empresas implementaron estrategias como trabajos de home-office, reducción de costos, elaboración de nuevos productos y comercialización de vuelos especiales y vuelos burbujas durante la crisis sanitaria y aun no pudieron solventar los costos básicos o llegar al punto de equilibrio. Se concluyó que la implantación de estas estrategias será posible si los gobiernos locales unidos con los proveedores de servicios e intermediarios, hacen fuerza para certificar los viajes seguros y de calidad, y la capacidad que tengan las operadoras en volcar sus estrategias de ventas al turismo interno.<hr/>ABSTRACT The objective of the research is to determine the strategies implemented by Asunción's wholesale tourism operators in the face of the COVID-19 pandemic. It was focused on a qualitative, non-experimental study with a transactional and descriptive cut. Interviews were applied to two operational managers and three owners of 10 wholesale tourism operators in July 2020, via Zoom. The sampling applied was for convenience, providing an instrument in two aspects, basic information and seven open questions. The inclusion criteria were: wholesale passenger car operators located in Asunción, active and in operation according to SENATUR. The most relevant results were: the companies implemented strategies such as home-office work, cost reduction, development of new products and commercialization of special flights and bubble flights during the health crisis and they still could not pay the basic costs or reach the point of Balance. It was concluded that the implementation of these strategies would be possible if local governments, together with service providers and intermediaries, make the effort to certify safe and quality trips, and the ability of operators to turn their sales strategies to domestic tourism. <![CDATA[CRAI Online: Virtual Information Literacy with teachers and undergraduate students from the Universidad del Pacífico of Paraguay in Asunción, 2020]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200028&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación de la Universidad del Pacífico ha incorporado un servicio virtual como plan de contingencia a la Pandemia de la COVID-19 al programa de Alfabetización en Información (ALFIN). El objetivo de este estudio descriptivo de corte transversal es evaluar el servicio virtual incorporado entre mayo a octubre de 2020, utilizaron el servicio 216 estudiantes de los 1.384 matriculados y 49 de 213 docentes. Las actividades se organizaron en sesión 1 (inicial) para docentes y estudiantes sin conocimiento previo interesados en realizar búsqueda de información en fuentes fiables; sesión 2 (nivel intermedio) para perfeccionar las búsquedas en fuentes más especializadas y la sesión 3 (nivel avanzado) para potenciar las habilidades y competencias en información. Además, se incluyó asesorías personalizadas y grupales. Se aplicó una encuesta de satisfacción en Google formulario con la Escala de Likert. El 75% de los estudiantes fue de Medicina y 33% de los docentes de Marketing. Las sesiones con mayor participación de estudiantes fue la sesión 2 (37%) y de docentes sección 1 y 3, ambos con 45%. La evaluación fue positiva, que propicia la continuidad del servicio y su mejora constante.<hr/>ABSTRACT The Learning and Research Resource Center of the Universidad del Pacífico has incorporated a virtual service as a contingency plan for the COVID-19 Pandemic to the Information Literacy program (ALFIN). The objective of this descriptive cross-sectional study is to evaluate the virtual service incorporated between May and October 2020, 216 students of the 1,384 enrolled and 49 of 213 teachers used the service. The activities were organized in session 1 (initial) for teachers and students without prior knowledge interested in searching for information in reliable sources; session 2 (intermediate level) to refine searches in more specialized sources and session 3 (advanced level) to enhance information skills and competencies. In addition, personalized and group counseling was included. A satisfaction survey was applied in Google form with the Likert Scale. 75% of the students were Medicine and 33% of the Marketing teachers. The sessions with the highest participation of students was session 2 (37%) and for teachers section 1 and 3, both with 45%. The evaluation was positive, which encourages the continuity of the service and its constant improvement. <![CDATA[Level of knowledge of the population over 15 years of age about preventive measures adopted during the COVID-19 pandemic in Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200039&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo fue determinar el nivel de conocimiento de la población mayor a 15 años de edad sobre las medidas preventivas adoptadas durante la pandemia por COVID-19 y su relación con las características sociodemográficas en Asunción, Paraguay. Estudio observacional, analítico de corte transversal, con muestreo por conveniencia en el que participaron 394 personas de un grupo de las investigadoras, ajenas al área de salud. El cuestionario fue elaborado en base a protocolos de prevención establecidos por el Ministerio de Salud Pública y enviado a través de WhatsApp. Los resultados se expresaron como distribución de frecuencia. Para asociar las variables se utilizó la prueba de Chi2, a un nivel de significancia de &lt;0,05. El 31,7% de los encuestados tenía un nivel de conocimiento alto, 50,8% intermedio y 17,5% bajo. Las mujeres presentaron un mejor nivel de conocimiento sobre las medidas preventivas (p=0,0059, intermedio: 50,2% y alto: 36,1%) así como aquellas que tenían un nivel educativo superior (p=0,0021, intermedio: 50,6% y alto: 33,5%). Los niveles de conocimiento encontrados en escala media y alta en la población estudiada son alentadores y se podría interpretar que las estrategias de comunicación utilizadas por las autoridades nacionales han sido bien entendidas y aceptadas por la población.<hr/>ABSTRACT The objective was to determine the level of knowledge of the population over 15 years of age about the preventive measures adopted during the COVID-19 pandemic and its relationship with the sociodemographic characteristics in Asunción, Paraguay. Observational, analytical cross-sectional study, with convenience sampling in which 394 people from a group of researchers, outside the health area, participated. The questionnaire was prepared based on prevention protocols established by the Ministry of Public Health and sent through WhatsApp. The results were expressed as a frequency distribution. The Chi2 test was used to associate the variables, at a significance level of &lt;0.05. 31.7% of the respondents had a high level of knowledge, 50.8% intermediate and 17.5% low. Women presented a better level of knowledge about preventive measures (p = 0.0059, intermediate: 50.2% and high: 36.1%) as well as those who had a higher educational level (p = 0.0021, intermediate: 50.6% and high: 33.5%). The levels of knowledge found on a medium and high scale in the studied population are encouraging and it could be interpreted that the communication strategies used by the national authorities have been well understood and accepted by the population. <![CDATA[Analysis of attitudes regarding the learning of English in students of the first semester of the Bachelor's degree in Business Administration at a private university in Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200049&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de esta investigación es analizar las actitudes con respecto al aprendizaje del inglés en estudiantes del primer semestre (turnos mañana, tarde y noche) de la carrera de Licenciatura en Administración de empresas en una universidad privada del Paraguay, 2020. Se basó en un enfoque cuantitativo, no experimental, de corte transeccional y descriptivo. La población estuvo conformada por 150 estudiantes y utilizada la totalidad como muestra. El único criterio de inclusión fue: pertenecer como alumno activo del primer semestre de la carrera de administración de empresas de la universidad tomada como sujeto de investigación. La recolección de datos fue a través de un instrumento desarrollado por Iriarte, compuesto por 33 preguntas cerradas tipo Likert de 5 puntos y clasificadas en tres dimensiones: cognitivo (9 ítems), emocional (12 ítems) y conductual (12 ítems) durante el mes de julio 2020. Las medias de las puntuaciones generales de las tres dimensiones fueron: cognitiva (x̄: 3,93), emocional (x̄: 4,26) y conductual (x̄: 4,20). Se concluye que la mayoría de los encuestados adoptaron una actitud positiva hacia el aprendizaje del inglés, haciendo énfasis a la motivación, curiosidad y compromiso.<hr/>ABSTRACT The objective of this research is to analyze the attitudes regarding the learning of English in students of the first semester (morning, afternoon and evening shifts) of the Bachelor's degree in Business Administration at a private university in Paraguay, 2020. It was based on a quantitative, non-experimental, transectional and descriptive approach. The population consisted of 150 students and the whole was used as a sample. The only inclusion criterion was: belonging as an active student of the first semester of the university's business administration career taken as a research subject. Data collection was through an instrument developed by Iriarte, composed of 33 closed Likert-type questions of 5 points and classified in three dimensions: cognitive (9 items), emotional (12 items) and behavioral (12 items) during the month July 2020. The means of the general scores of the three dimensions were: cognitive (x̄: 3.93), emotional (x̄: 4.26) and behavioral (x̄: 4.20). It is concluded that the majority of the respondents adopted a positive attitude towards learning English, emphasizing motivation, curiosity and commitment. <![CDATA[Analysis of didactic models for the identification of research competence in the professional profile of university teachers]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200059&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo es analizar los modelos didácticos para la identificación de la competencia investigativa en el perfil del docente universitario. Se utilizó un enfoque cuantitativo, diseño no experimental con alcance transversal y descriptivo. La población estuvo conformada por 60 docentes de la carrera de administración de empresas, turno noche, en siete diferentes áreas de conocimiento (inglés, metodología de investigación, administración, contabilidad, matemática y lógica, economía y marketing y comercio) de una universidad pública del Paraguay en 2013. El muestreo fue la probabilística estratificada, 16 docentes fueron encuestados mediante un cuestionario semi-estructurado en 16 preguntas (abiertas y cerradas). Los resultados más relevantes fueron: 80% de los docentes utilizan de forma permanente la conceptualización como proceso de enseñanza-aprendizaje, 73,4% aplican trabajos prácticos de forma frecuente con sus estudiantes, el gran problema que en ocasiones encuentran en los estudiantes es el desinterés 64% y 50% de los docentes no poseen producciones académicas ni científicas. Se concluye que los docentes universitarios siguen implementando los modelos didácticos de la corriente tradicionalista, donde el desarrollado del pensamiento crítico reflexivo no está evidenciado en el docente del siglo XXI, conduciendo de este modo a la no utilización del método científico para el logro de las competencias investigativas.<hr/>ABSTRACT The objective is to analyze the didactic models for the identification of the investigative competence in the profile of the university teacher. A quantitative approach was used, a non-experimental design with a cross-sectional and descriptive scope. The population was made up of 60 professors from the business administration career, night shift, in seven different areas of knowledge (English, research methodology, administration, accounting, mathematics and logic, economics and marketing and commerce) from a public university of the Paraguay in 2013. The sampling used was stratified probabilistic, 16 teachers were surveyed using a semi-structured questionnaire in 16 questions (open and closed). The most relevant results were: 80% of teachers permanently use conceptualization as a teaching-learning process, 73.4% apply practical work frequently with their students, the big problem that the teachers sometimes find in students is the disinterest 64% and 50% of the teachers do not have academic or scientific productions. It is concluded that university teachers continue to implement the didactic models of the traditionalist current, where the development of reflective critical thinking is not evidenced in the XXI century teacher, thus leading to the non-use of the scientific method for the achievement of competences investigative. <![CDATA[The city of Hernandarias and the Itaipú Binacional Tourist Complex as smart tourist destinations]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200069&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo de investigación tiene por objetivo definir los requerimientos necesarios para transformar a la Ciudad de Hernandarias y el Complejo Turístico de Itaipú, lado paraguayo como destinos turísticos inteligentes (DTI). Se basó en un enfoque cuantitativo, no experimental de corte transversal con alcance exploratorio. Se tomó como unidad de análisisal centro urbano de Hernandarias y al Complejo Turístico, con el fin de recabar informaciones respecto al potencial de los mismos y el cumplimiento de las propuestas de acción requeridas en un DTI. El instrumento utilizado fue un Check list de 15 atributos con un total de 44 criterios, distribuidos en 6 propuestas de acción (PA), arrojando los principales resultados: cumplimiento del 92% de la PA2 (Desarrollos tecnológicos aplicados a Movilidad y Urbanismo) en el complejo y 78% en la ciudad. Así mismo, el cumplimiento de la PA5 (Desarrollos tecnológicos aplicados a Seguridad Pública)fue de un 0%en el complejo y 11% en la PA6 (Desarrollos tecnológicos aplicados a Sanidad) en la ciudad. Se concluye que al cumplir con el 100% de las PA, se debería generar acciones conjuntas gobierno-binacional-sector privado para que este destino sea considerado plenamente como un DTI.<hr/>ABSTRACT The objective of this research work is to define the necessary requirements to transform the City of Hernandarias and the Itaipú Tourist Complex, Paraguayan side, as smart tourist destinations (DTI). It was based on a quantitative, non-experimental, cross-sectional approach with an exploratory scope. The Hernandarias urban center and the Tourist Complex were taken as the unit of analysis, in order to gather information regarding their potential and compliance with the action proposals required in a DTI. The instrument used was a Check list of 15 attributes with a total of 44 criteria, distributed in 6 action proposals (AP), yielding the main results: 92% compliance with PA2 (Technological developments applied to Mobility and Urbanism) in the complex and 78% in the city. Likewise, 0% in compliance with PA5 (Technological developments applied to Public Safety) in the complex and 11% in PA6 (Technological developments applied to Health) in the city respectively. It is concluded that 100% compliance with the PAs has not yet been achieved, so it is recommended to generate joint government-binational-private sector actions so that this destination is fully considered as a DTI. <![CDATA[Impact of economic growth in forested areas of Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200080&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este estudio de investigación es determinar el impacto del crecimiento económico en las áreas boscosas del Paraguay. El diseño del estudio se basó en un enfoque cualitativo no experimental, corte transversal y descriptivo. Se realizaron dos entrevistas profundas por juicio de una hora cada una, vía aplicación Zoom en el año 2020. Los criterios de inclusión fueron: expertos en el área de agronomía y/o medio ambiental. El instrumento de recolección de datos estuvo compuesto por un cuestionario de 10 preguntas abiertas, la cual fue realizada vía plataforma Zoom. Los resultados más relevantes fueron: 1. las principales causas de la deforestación en el Paraguay es la plantación de monocultivo y, 2. los factores económicos directos responsables de la vulnerabilidad forestal tienen su origen en la pobreza, la construcción de carreteras y por sobre todo la expansión agrícola y ganadera. Se concluye que la valorización de los bosques conlleva a la pérdida de la fauna y flora trayendo consigo consecuencias negativas en el ámbito social, económico y biológico.<hr/>ABSTRACT The objective of this research study is to determine the impact of economic growth in the forested areas of Paraguay. The study design was based on a qualitative, non-experimental, cross-sectional and descriptive approach. Two in-depth interviews were conducted by judgment of one hour each, via the Zoom application in 2020. The inclusion criteria were: experts in the area of agronomy and / or the environment. The data collection instrument consisted of a questionnaire with 10 open questions, which was carried out via the Zoom platform. The most relevant results were: 1. the main causes of deforestation in Paraguay is the monoculture plantation and, 2. the direct economic factors responsible for forest vulnerability have their origin in poverty, the construction of roads and above all agricultural and livestock expansion. It is concluded that the valorization of forests leads to the loss of fauna and flora, bringing with it negative consequences in the social, economic and biological fields. <![CDATA[Career trajectory of university graduates of the Itaipú Binacional scholarships in the area of commerce and administration, period 2009-2013]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200088&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo es analizar la trayectoria laboral de los egresados de las becas de la Itaipú Binacional del área de comercio y administración, periodo 2009-2013. Se basó en un enfoque cuantitativo de corte transeccional y descriptivo. La población consistió en 888 profesionales de las carreras del área de Comercio y Administración y, como muestra participaron 269 mediante la estratificación por carrera. Los criterios de inclusión fueron: egresados del área de Comercio y Administración, adultos jóvenes culminados el grado académico y aptos para el mercado laboral. El cuestionario constó con dos variables, cinco dimensiones y 42 indicadores, enviadas vía e-mail en 2020. Resultados: 84% mujeres desempleadas en la etapa intermedia, 66% con problemas de acceso a empleo por falta de puestos laborales y 50% empleados asalariados sin contrato escrito ni aporte social en la etapa inicial, 25% manifestaron estar muy satisfechos con el empleo actual y solo 1% ha alcanzado el nivel salarial entre 10.000.001 a 12.000.000 guaraníes en la actualidad. Se concluye que las mujeres desempleadas son mayores en relación a los hombres en todos los tramos del estudio, los inconvenientes en la búsqueda de empleos varían según etapas y la gran proporción de profesionales que trabaja en la informalidad.<hr/>ABSTRACT The objective is to analyze the career trajectory of the graduates of the Itaipú Binacional scholarships in the area of the commerce and administration, period 2009-2013. It was based on a descriptive and transectional quantitative approach. The population consisted of 888 professionals from the careers in the area of Commerce and Administration and, as a sample, 269 participated through stratification by career. The inclusion criteria were: graduates from the area of Commerce and Administration, young adults who have completed their academic degree and are suitable for the labor market. The questionnaire consisted of two variables, five dimensions and 42 indicators, sent via e-mail in 2020. Results: 84% unemployed women in the intermediate stage, 66% with problems of access to employment due to lack of jobs and 50% salaried employees Without a written contract or social contribution in the initial stage, 25% said they were very satisfied with their current job and only 1% had reached the salary level of between 10,000,001 and 12,000,000 guaraníes currently. It is concluded that unemployed women are greater in relation to men in all sections of the study, the inconveniences in the search for jobs vary according to stages and the large proportion of professionals who work in the informal sector. <![CDATA[Practices to improve results in digital campaigns]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200106&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Cuando hablamos de campañas, lo primero es tener bien claro los objetivos de marketing que una marca desea lograr así se puede diseñar y desarrollar la campaña digital y generar el posicionamiento para tu marca. Cada día las comunidades son más digitales, y las marcas por ende deben ser más digitales y estar más conectadas en tiempo real con el cliente. Con el objetivo de realizar una buena configuración de campaña debemos segmentar y para ello es necesario conocer a la audiencia y entender que es lo que genera una atracción hacia la marca así es que se debe hacer un relevamiento de lo que tienen las marcas como estrategia y poder hacer un monitoreo constante de lo que pueden aportar a su audiencia, lo que los lleva a planificar, crear, publicar y difundir el contenido para luego monitorear, ver el alcance y poder evaluar la calidad de una campaña.<hr/>ABSTRACT When we talk about campaigns, the first thing is to be very clear about the marketing objectives that a brand wants to achieve so that you can design and develop the digital campaign and generate positioning for your brand. Every day communities are more digital, and therefore brands must be more digital and be more connected in real time with the customer. In order to make a good campaign configuration, we must segment and for this it is necessary to know the audience and understand what generates an attraction to the brand, so a survey must be made of what brands have as a strategy and being able to constantly monitor what they can contribute to their audience, which leads them to plan, create, publish and disseminate the content and then monitor, see the scope and be able to evaluate the quality of a campaign. <![CDATA[Corporate Governance Structure: an application for transparency and business improvement in Ecuador]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200111&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La gestión administrativa empresarial posee sinfín de visiones y perspectivas en relación al trato igualitario de los accionistas, estrategias de manejos de conflictos y de informaciones, estructuras básicas, incentivos y remuneración a la administración, entre otros, que afectan la transparencia y confiabilidad de la gestión directiva a largo plazo. Ante la necesidad de brindar soluciones eficaces el Gobierno Corporativo cobra importancia a nivel mundial, como herramienta valiosa para alcanzar mercados más confiables y eficientes a largo plazo. Con el objetivo de realizar una opinión fundamentada sobre el corpus de gobierno corporativo ecuatoriano, se analizaron y compararon las estructuras básicas de varios países con el corpus elaborado en Ecuador el 01 de septiembre del 2020 emitido por la Superintendencia de Compañías. Por último, según la información de los corpus evaluados, se determina que los modelos que tienen mayores características en común con el ecuatoriano son el alemán y japonés, puesto que buscan alienar los intereses de las partes interesadas en conjunto con la sostenibilidad a largo plazo. Además, se detectaron puntos de carencias como la falta de estructuración de un modelo para entidades con encuadre económico bajo y ausencia de sustento de la participación de la mujer en la junta directiva.<hr/>ABSTRACT The business administrative management has endless visions and perspectives in relation to the equal treatment of shareholders, conflict management strategies and information, basic structures, incentives and remuneration to the administration, among others, that affect the transparency and reliability of the management long-term directive. Given the need to provide effective solutions, Corporate Governance becomes important worldwide, as a valuable tool to reach more reliable and efficient markets in the long term. In order to make an informed opinion on the Ecuadorian corporate governance corpus, the basic structures of several countries were analyzed and compared with the corpus prepared in Ecuador on September 1, 2020 issued by the Superintendency of Companies. Finally, according to the information from the evaluated corpus, it is determined that the models that have the greatest characteristics in common with the Ecuadorian are German and Japanese, since they seek to alienate the interests of the interested parties in conjunction with long-term sustainability. In addition, points of deficiencies were detected such as the lack of structuring of a model for entities with low economic framework and lack of support for the participation of women in the board of directors. <![CDATA[The Mystical Tourism, magical spaces: potentialities of the city of <em>Yaguarón,</em> Paraguay]]> http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-04122021000200122&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El turismo místico, con sus espacios mágicos, en la actualidad es una modalidad turística en auge, desde décadas pasadas a nivel internacional se desarrolla esta tipología de turismo en gran parte del mundo y va creando de forma paulatina un segmento dentro del mercado turístico muy diferente al turismo de masas y más relacionada al turismo cultural y religioso, aunque sean modalidades turísticas diferentes. Hay autores que enmarcan al Turismo Místico, dentro de una macro-categoría, es decir, que en ella se incluyen otras modalidades como el Turismo Espiritual, el Turismo Energético, New Age, el Turismo Esotérico, el Turismo Chamánico o ritual, y otros, pero al igual que estos, requieren de espacios mágicos, lo inmaterial del patrimonio y lo espiritual de cada territorio para su desarrollo. No obstante, como refieren algunos autores: No es preciso que sea cierto, lo importante es que exista la creencia, con que algunos lo crean o quieran jugar a creerlo es suficiente. Con el fin de analizar las potencialidades de la ciudad de Yaguarón, dentro de esta modalidad, se analizan aspectos conceptuales, características, ejemplos y recursos del patrimonio inmaterial de la ciudad plausibles de emplearlos para el desarrollo del Turismo Místico.<hr/>ABSTRACT Mystical tourism, with its magical spaces, is currently a booming tourism modality, since decades past at an international level this type of tourism has been developed in much of the world and is gradually creating a very different segment within the tourism market to mass tourism and more related to cultural and religious tourism, although they are different tourist modalities. There are authors who frame Mystical Tourism, within a macro-category, that is, it includes other modalities such as Spiritual Tourism, Energy Tourism, New Age, Esoteric Tourism, Shamanic or ritual Tourism, and others, But like these, they require magical spaces, the intangible heritage and the spiritual of each territory for their development. However, as some authors refer: It does not have to be true, the important thing is that the belief exists, that some believe it or want to play to believe it is enough. In order to analyze the potential of the city of Yaguarón, within this modality, conceptual aspects, characteristics, examples and resources of the intangible heritage of the city are analyzed, which are plausible to use them for the development of Mystical Tourism.